شمایل نگاری ب همثابه هنری مقدس، تصویرگر معنویت و وجه الهی شخصیت های مقدسدر هنرهای دینی بوده است. ماهیت شمایل نگاری مبتنی بر ساختار تنزیهی یا تشبیهی آن تعیینم یشود. ازآنجاکه در روند تاریخی هنر مغرب زمین، صورت جدیدی از تصویرگری شمایل مقدسینمبتنی بر رویکرد تشبیهی ظهور یافت که از قداست آنان کاست، این مقاله درصدد مطالعهتطبیقی )مقایسه ای( شمایل حضرت مریم؟سها؟ از منظر دو رویکرد تنزیه گرایانه و تشبیه گرایانه درهنر مسیحی و اسلامی است. انتخاب شمایل حضرت مریم؟سها؟ ب هعنوان موضوع مطالعه، بهدلیل اهمیت و کثرت آن در هنر مسیحی و نیز محدودیت هنر نگارگری در تصویرگری از دیگربانوان مقدسه است. نمون هها هدفمند انتخاب شد هاند و روش تحلیل محتوای آثار، توصیفیو نشان هشناسانه است. نتایج تحقیق نشان م یدهد که تغییر نگرش هستی شناسانه هنرمند، بهاتخاذ هر یک از این دو رویکرد منجر شده و سبب تغییر ماهیت هنر شمایل نگاری به مثابه هنردینی شده است.
Iconography as a holy art has depicted spirituality and divine dimension of sacredcharacters. The nature of iconography is defined by its transcendental or assimilating structure.As the historical trajectory of western art shows, a new form of depicting holy charactersemerged based on assimilative approach which undermined their sanctity this paper is tostudy comparatively the icon of Saint Mary from transcendental and assimilative approachesin Christian and Islamic art. The selection of Saint Mary icon as the case study is becauseof its importance and abundance in Christian art and the limitation of Persian painting ondepiction of other holy maidens. The sample of research has been selected purposively andthe analysis method of artistic works is descriptive and semiotic. The research results showthat the change of artist ontology led to adoption of each one of approaches aforementionedand changed the nature of iconography as a religious art.