فقیه در فقه برای پیدا کردن حکم فقهیِ موضوعات و مسائل، آیا باید بر محور اسم باشد یا کارکرد و یا هویت؟ بدیهی است که نتایج حاصل از این سه رویکرد با هم متفاوت است. برای آگاهی از رویکرد فقه و منابع آن دراینباره باید ابتدا این سه رویکرد را دوباره بازخوانی کرده و درنهایت به این برسیم که نصوص دینی و فقه شیعی دراینباره چه رفتاری داشته است؟ تا با تفقه در این نصوص با رعایت هنجارهای فقهی، روش استنباط صحیح و کامل را اتخاذ کنیم. با تتبع در تراث اسلامی به دو عنوان برمیخوریم که در نگاه اول ناهمسو مینمایند. گروه اول، «الاحکام تدور مدار المسمیات» و گروه دوم «الاحکام تدور مدار الاسماء» است. در نصوص دینی آثاری داریم که حکایت از کارکردگرایی میکند مانند این روایت: «ان الله تبارک و تعالی لم یحرم الخمر لاسمها بل حرمها لعاقبتها، فما فعل فعل الخمر، فهو الخمر.» از طرف دیگر روایاتی داریم نوعی از اسم گرایی را حکایت میکنند، مانند: «انا نجد اشیاء قد وفق الله بین احکامها و ان کانت متفرقة و نجد اشیاء قد فرق الله بین احکامها و ان کانت مجتمعة.» در این وضعیت شناخت مصداق صحیح، یکی از مهمترین وظایف فقیه است. در فقه شیعی، بیشتر فقها اصل را بر اسمگرایی قرار دادهاند مگر اینکه فقیهی با دلیل خاص از اسمگرایی دست برداشته و با توجه به فضای حاکم بر فقه و اصول و رویههای فقهی به سمت کارکردگرایی رفته است. در این تغییر روش، نهاد مناسبات حکم و موضوع در فقه مطرح میشود. در ادامه کارکردگرایی و اسمگرایی درباره غنا و موسیقی بهعنوان یکی از تعینات هنری بررسی میشود. به باور ما بابیان معنای هویتگرایی، تفاوت آن با کارکردگرایی و توضیح برخی از مصادیق فقهی آن، رویکردی جدید برای پژوهشهای فقهی باز میشود. با استفاده از این روش به دلیل تغییر هویت برخی از تعینات، حکم آن نیز عوض میشود. درنهایت با تأکید بر اصل اسم گرایی در فقه شیعی، ملاک استفاده از کارکردگرایی یا هویت گرایی را منوط بهتصریح شارع، فهم عرف و یا ادراک عقل کرده است. البته نباید به بهانه یا با اعتماد بر اصلِ پر استثنا خوردۀ اسمگرایی از کارکردگرایی و هویتگرایی غافل شد و ظرفیت وسیعی را از فقه بدون توجیه موجّه از آن گرفت.
What should a faqih (jurisprudent) rely on, when trying to find the jurisprudential rule of matters: name, function and/or identity? The results obtained from these three approaches are obviously different. Likewise, it is necessary to first review and look deep down into these three approaches in order to attain an awareness of the approach of Fiqh and its resources and finally to understand what position religious texts and Shi'i jurisprudence take in this regard. Consequently, we will be able to adopt the correct and complete inference method by adherence to these texts in accordance with jurisprudential rules. Having examined the existing texts, we come across two matters which seem to have apparent inconsistency at first sight. There are some rules in religious texts which can be interpreted and looked upon from a functionalist perspective, for example: (God Almighty forbade wine not for its name but for its effects; so that which results in drunkenness is wine). On the other hand, there are some traditions from which nominalism can be interpreted. In this case, the most important obligation incumbent upon faqih is to know the correct case, that is, to know if the tradition refers to a label or a name. In Shi'i jurisprudence (fiqh), most jurisprudents apply themselves to nominalism unless, due to certain reasons, a faqih quits nominalism and turns to functionalism with respect to the dominant jurisprudence and jurisprudential principles and procedures. In this case, the issue of the relation between judgment and subject is raised in fiqh. Also, the current article on functionalism and nominalism aims to address music and ghena as one of the artistic definitions. The author presents a new approach to jurisprudential researches through defining identity, illustrating its difference with functionalism and explaining some of its jurisprudential aspects. Accordingly, due to the change in the identity of some definitions using this method, their rule also changes. Finally, the present study focusing on the principle of nominalism in Shi'i jurisprudence (fiqh) shows that the criterion for the use of functionalism or identity is subject to Shari'ah's explanation, the understanding of the custom, or the perception of reason.