@article { author = {Piravi vanak, marziyeh}, title = {Critical methodology: Islamic Philosophy‘s Theory in art and architecture studies}, journal = {Theology of Art}, volume = {1397}, number = {14}, pages = {5-18}, year = {2020}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The defect in explaining method and methodology in studies of Islamic philosophy and Islamic art is one of the significant issues of studies and articles of Islamic philosophy and art. There is a dominant pattern in most of the papers that are written in the title of “Philosophical approach in Art and Architecture studies. In this pattern, everything including artistic and non-artistic things predicates directly to philosophers thought, for example, Isfahan in the Safavid era. In these papers, the most oppress impose to philosophy and philosophers because the writers of these papers attribute their dogmatic claims to the special philosopher in a certain era. No one is able to deny: philosophers are the progressive of the Culture and the representative of the cultural context. The direct attribution of philosophical theory to an artistic thing or building does not change a paper to philosophical research. The main aim of this article is the Critique of the writings in which philosophical views impose on art studies.}, keywords = {Islamic philosophy,art,Method,Islamic aesthetics,Art Studies}, title_fa = {نقد روش‌شناختی: نظریههای فلسفه اسلامی در حوزه مطالعات هنر و معماری}, abstract_fa = {در بسیاری از مقاله‌ها و پژوهش‌هایی که با ادعای رویکرد فلسفی در حوزه هنر نگاشته می‌شود، شاهد یک الگوی تکرارشونده هستیم. در الگوی غالب معمولاً تمام آثار هنری و حتی غیرهنری یک دوره خاص (برای نمونه اصفهان دوره صفوی) را مستقیماً متأثر از اندیشه‌های فیلسوفان آن زمان ذکر می‌کنند. در این میان، بیشترین ظلم به مبانی فلسفی و فلاسفه می‌شود چراکه ادعاهای تحکمی نویسندگان این‌گونه مقالات به‌اجبار در زبان فیلسوف دوره‌ای خاص نهاده می‌شود. این حقیقت که حکما، هم پیشروان فرهنگی یک قوم هستند و هم نماینده بستر فرهنگی‌ای که از آن برخاسته‌اند قابل‌انکار نیست اما حمل بی‌واسطه یک نظریه فلسفه اسلامی به یک بنا یا پدیده هنری، یک مقاله را تبدیل به پژوهش یا تحقیق فلسفی- هنری نمی‌کند.این پژوهش در راستای پرسش از چرایی و چگونگی ورود مطالب فلسفه اسلامی در مطالعات هنری شکل می‌گیرد و هدف آن ارزیابی نقادانه برای نزدیک شدن به راهکار پیشنهادی بعد از مشاهده خلاء‌ها است.}, keywords_fa = {فلسفه اسلامی,روش,پدیدارشناسی,زیباشناسی اسلامی,مطالعات هنر و معماری}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_46197.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_46197_d64fdb959e1fe01d1a7245d3c9a866d9.pdf} } @article { author = {mohammadi vakil, mina and Bolkhari Ghehi, Hasan}, title = {A Comparative Study of the Meaning of Embodiment and its Manifestation in Islamic and Christian Arts}, journal = {Theology of Art}, volume = {1397}, number = {14}, pages = {19-42}, year = {2020}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract Different religions’ approaches to the meaning of visualization and portraiture at times have been instruments for religious development and propaganda and at times coupled with prohibitions and limitations imposed by the devout. Although religious beliefs must be accounted as the main motivations in the creation of arts but setting artistic limitations or prohibitions in the humanoid art by religious teachings should be considered as one of the most significant factors in the formation of art in various eras. The two religions of Islam and Christianity as the greatest foundations of artistic creations have each presented a special application of religious art. Review of the common aspects or differences in expression of art in the two religions clarifies important points with regards to the influence of spiritual beliefs and religious teachings on the artistic incentives. The comparative study here determines that the aesthetic and visual expression are different in the Islamic and Christian arts in the sense that in Islamic arts the emphasis lies on the element of abstraction more than tangible and realistic elements which in turn stems from Islamic beliefs and teachings based on lack of inclination towards iconography. On the contrary, in Christian arts the artistic creation is more objective and in an embodied form. In this sense therefore, the Islamic and Christian arts are essentially different in the manifestation of the meaning of embodiment in art and both follow different approaches in artistic form as well as context.}, keywords = {Embodiment,Islamic art,Christian art,Iconography,Iconoclasm}, title_fa = {مطالعة تطبیقی مفهوم تجسم و نمود آن در هنرهای اسلامی و مسیحی}, abstract_fa = {تاریخ هنر در سیر تطور خود، منابع بی‌شماری را در جهت ارائة باورهای معنوی هنرمندان به منصة ظهور آورده است. می‌توان یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های خلق هنر، در عصر سنت را، بیان اعتقادات دینی برشمرد. اما هر دین بنا به اصول و آموزه‌های خود، رویکرد خاصی را در بیان مفهوم تجسم و آفرینش هنری برگزیده است. ادیان اسلام و مسیحیت به عنوان بزرگترین بسترهای خلق آثار هنری، هر یک کاربرد خاصی از هنر دینی را عرضه داشته‌اند. بررسی وجوه اشتراک و افتراق بیان هنر در ادیان مذکور، نکات مهمی را در باب تأثیر باورهای معنوی و آموزه‌های دینی بر انگیزه‌های هنری در آن دو حوزه روشن می‌سازد. پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی، جمع‌آوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای و تجزیه و تحلیل داده‌ها به شیوة استقرائی انجام پذیرفته است. مطالعة تطبیقی صورت گرفته مشخص می‌کند که بیان زیباشناختی و بصری در هنرهای اسلامی و مسیحی عمدتاً متفاوت است؛ بدین معنا که در هنرهای اسلامی تأکید بر عنصر تجرید بیش از عناصر ملموس و واقع‌نما می‌باشد ـ که این خود برخاسته از اعتقادات و آموزه‌های اسلامی مبنی بر عدم گرایش به شمایل‌نگاری بوده است. ـ و بالعکس در هنر مذهبی مسیحی آفرینش هنری بیشتر حالتی عینی و ملموس دارد. از سوی دیگر هر دو این ادیان با وجود تفاوت مذکور بیانی رمزآمیز را در خود نهفته دارند که شاید بتوان آن را بزرگترین وجه تشابه صوری در آثار این دو نظام مذهبی دانست.}, keywords_fa = {تجسم,هنر اسلامی,هنر مسیحی,شمایل نگاری,شمایل شکنی}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_46198.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_46198_afca9dfc051c0b70085862b2d53a9d6d.pdf} } @article { author = {kazemi, samereh}, title = {Light According to Pseudo-Dionysius' Philosophy and Its Effect on Stained Glass Artworks}, journal = {Theology of Art}, volume = {1397}, number = {14}, pages = {67-99}, year = {2020}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract Since its high uses in Gothic Churches, the art of stained glass has been known as one of the prominent features of Gothic art and architecture. Regard to the symbolic nature of Christian art in the medieval era and also the decorative and technical style of it, the question raised that whether the use of stained glass rooted in philosophical thoughts or mystical symbolism or not- especially the artworks of Suger as the designer of Basilique Saint-Denis. On the other hand, stained glass has a direct connection with light which plays a significant role in Christian art. The concept of light is mentioned in the scriptures and most of the Fathers of the Church studied the concept including Pseudo-Dionysius who had special attention to the issue and presented the metaphysical theory of light in his philosophy and aesthetics. Most of the scholastic philosophers and Christian mystical traditions had been influenced by his thoughts. Thus, the paper seeks to review the reasons for using stained glass in Gothic churches as well as the influence of Pseudo-Dionysius' aesthetics on it. In this way, we reveal some aspects of its symbolic meaning.}, keywords = {Stained Glass,Gothic art,Suger,Pseudo-Dionysius Aesthetics,Light theory}, title_fa = {دلایل استفاده از هنر ویترای در کلیساهای گوتیک و تأثیر نظریه نور دیونوسیوس‌مجعول بر آن}, abstract_fa = {بی‌تردید هنر ویترای(شیشه‌نگاره) به جهت شکوه و کاربرد‌ وسیعی که در کلیساهای گوتیک دارد به‌عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی معماری گوتیک قابل‌تأمل است. پژوهشگران به جنبه‌های مختلفی از معماری گوتیک پرداخته‌اند؛ امّا با توجه به ماهیت نمادین هنر مسیحی و رابطه هنر و فلسفه در قرون‌وسطی، این سؤال مطرح می‌گردد که آیا کاربرد هنر ویترای در کلیساهای گوتیک خاصه توسط سوگر در بنای کلیسای سن‌دنی به‌عنوان پایه و نمونه اولیه، از نوعی بینش فلسفی و نمادینِ عرفانی سرچشمه می‌گیرد یا خیر؟ از طرفی ماهیت شیشه‌ای و شفاف هنر ویترای رابطه مستقیم با نور دارد. نور در فلسفه هنر مسیحی از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست. بسیاری از آباء کلیسا به‌خصوص دیونوسیوس‌مجعول در نظام فلسفی و زیباشناسیِ خود، به نظریه نور و مابعدالطبیعه مبتنی بر نور پرداخته است. ازآنجاکه بسیاری از فلاسفه مدرسی و سنت‌های عرفانی مسیحی تحت تأثیر او بوده‌اند، پژوهش حاضر عهده‌دار پاسخگویی به این سؤال اصلی است که: دلایل استفاده از هنر ویترای در کلیساهای گوتیک و تأثیر نظریه نور دیونوسیوس‌مجعول بر آن چیست؟ در این‌ مقاله سعی شده تا به‌روشی توصیفی-تحلیلی به هدف واکاویِ دلایل استفاده از هنر ویترای در کلیساهای گوتیک، تأثیر نظریات زیباشناسی دیونوسیوس‌مجعول در گزینش این هنر، مشخص شود تا بخشی از دلایل و معانی رمزی کاربرد آن روشن گردد.}, keywords_fa = {هنر ویترای(شیشه‌نگاره),معماری گوتیک,سوگر,زیباشناسی‌دیونوسیوس‌مجعول,نظریه نور}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_46199.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_46199_ab8b546bee17b9a341b2efa402a87600.pdf} } @article { author = {Ghani, Afsaneh}, title = {The Iconology of FERESHTEH(Angel) Lozeng in a Chaleshtor lozeng Rug by Erwin Panofsky}, journal = {Theology of Art}, volume = {1397}, number = {14}, pages = {82-101}, year = {2020}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The Chaleshtor lozeng rug is challenged by its multilayered lattice structure, providing a collection of distinct images, each of which has significance in its productive culture. Since the understanding of the hidden meaning of adhesive carpet is more difficult to understand through its components, this study was designed to clarify the meaning of one of the components of this rug. In this research, Angel Lozeng was considered a challenging rug and in the process of research, it was attempted to answer the following question: What are the verbal and narrative themes behind Angel Lozeng, and the accompanying themes and icons after explaining What is the ideal concept? To answer this question and to analyze the role of the angel lozeng in this article, we used Panofsky's Iconology. The data needed for this research were obtained through image observation and component analysis, and the information needed to analyze it through library studies was finally analyzed. The results of this study indicate that the herbal figurines depicted in this adobe are a representation of the Tree of Life or the Elemental Sade tree, and thus the imprinted bird figure is a representation of Simorgh or Gabriel. The interpretation of the meaning of this pattern suggests that the existence of this pattern in the rug is a symbol of the need for new creation and creativity from an ideal source.}, keywords = {Iconology,Iconography,Chaleshtor lozeng rug,Angel lozeng,Angel motif}, title_fa = {آیکونولوژی خشت فرشته در قالی خشتی چالشتر با روش اروین پانوفسکی}, abstract_fa = {قالی خشتی چالشتر به‌واسطه ساختار مشبک و متکثری که دارد به بستر ارائه مجموعه‌ای از تصاویر مجزا در کنار هم شده که هر یک در فرهنگ مولد آن دارای معنا و اهمیت است. ازآنجاکه فهم معنای نهان در قالی خشتی چالشتر از طریق فهم اجزای آن میسر می‌شود، این پژوهش با هدف روشن کردن معنای یکی از اجزای این قالی شکل گرفت. در این پژوهش خشت فرشته از قالی چالشتر مورد توجه قرار گرفت و در روند پژوهش سعی بر آن بود که به این پرسش پاسخ داده شود که: در پس خشت فرشته چه مضامین کلامی و روایی وجود دارد و همراهی این مضامین و این ایکون در پی تبیین چه مفهوم ایدئالی است؟ پاسخ‌دهی به این پرسش و تحلیل نقش‌مایه خشت فرشته در این نوشتار با روش ایکونولوژی پانوفسکی صورت گرفت. داده‌های موردنیاز برای این پژوهش از طریق مشاهده‌ تصویر و تحلیل اجزا تشکیل‌دهنده‌اش حاصل شد و اطلاعات موردنیاز برای تحلیل آن از طریق مطالعات کتابخانه‌ای فراهم آمد و درنهایت مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که فیگورهای گیاهی تصویر شده در این خشت، تمثالی از درخت زندگی یا درخت سدره المنتهی هستند و به همین ترتیب فیگور پرنده منقوش در آن، تمثالی از سیمرغ یا حضرت جبرئیل است. تفسیر معنای این نقش‌مایه حاکی از آن است که وجود این نقش‌مایه در قالی، نمادی از طلب آفرینش نو و خلاقیت از منبعی ایدئال است.}, keywords_fa = {آیکونولوژی,آیکونوگرافی,قالی خشتی چالشتر,خشت فرشته,نقش‌مایه فرشته}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_44786.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_44786_68953e6aad91933799c6132ee70225a4.pdf} } @article { author = {aj, saeid and khodarahmi, mohamad farid and fahimifar, aliasghar}, title = {Decoration Wisdom and Geometry of motifs in Islamic Art}, journal = {Theology of Art}, volume = {1397}, number = {14}, pages = {99-118}, year = {2020}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {تحقیق پیش رو، به دنبال تبیین نسبت بین حکمت اسلامی و نقوش تزئینی - هندسی در هنر اسلامی می باشد. این تحقیق سعی بر آن دارد که با نگاهی فرا تاریخی و رجوع به وحی الهی (قرآن)، که سرمنشأ این هنر است، به پرسش «حکمت نقوش تزیینی - هندسی در هنر اسلامی چیست؟» پاسخ دهد. فرض نگارنده بر این است که غنای صوری و ظرفیت بالای نقوش هندسیِ هنر اسلامی در انتقال معانی حکمی، برآمده از اندیشه ای غنی مبتنی بر «وحی» و متافیزیک اسلامی است که در پس این هنر ناب انتزاعی حضور دارد. تحقیق حاضر به دنبال تبیین این اندیشه و حکمت در هنر اسلامی به طور عام و سرایت آن در نقوش تزیینی - هندسی به طور خاص به روش توصیفی - تحلیلی میباشد. چارچوب نظری این تحقیق را نظریات فیلسوفان سنت گرا درباب هنر اسلامی شکل میدهد. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق روش کتابخانه ای بوده است. .}, keywords = {"Decoration","Islamic art","Sacred Geometry","symbolism"}, title_fa = {حکمت تزئین و هندسه نقوش در هنر اسلامی از منظر سنت گرایان}, abstract_fa = {تحقیق پیش رو، به دنبال تبیین نسبت بین حکمت اسلامی و نقوش تزئینی - هندسی در هنر اسلامی می باشد. این تحقیق سعی بر آن دارد که با نگاهی فرا تاریخی و رجوع به وحی الهی (قرآن)، که سرمنشأ این هنر است، به پرسش «حکمت نقوش تزیینی - هندسی در هنر اسلامی چیست؟» پاسخ دهد. فرض نگارنده بر این است که غنای صوری و ظرفیت بالای نقوش هندسیِ هنر اسلامی در انتقال معانی حکمی، برآمده از اندیشه ای غنی مبتنی بر «وحی» و متافیزیک اسلامی است که در پس این هنر ناب انتزاعی حضور دارد. تحقیق حاضر به دنبال تبیین این اندیشه و حکمت در هنر اسلامی به طور عام و سرایت آن در نقوش تزیینی - هندسی به طور خاص به روش توصیفی - تحلیلی میباشد. چارچوب نظری این تحقیق را نظریات فیلسوفان سنت گرا درباب هنر اسلامی شکل میدهد. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق روش کتابخانه ای بوده است.}, keywords_fa = {"تزیین","هنر اسلامی","هندسه مقدس","سمبلیسم"}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_46200.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_46200_070976baeb40e5ffc23b10a43e018c4a.pdf} } @article { author = {bayramzadeh, reza and ahmadi oliaei, saeed}, title = {From "speech preference" to "text holiness" The role of the Quran in the transformation of the concept of "beauty"}, journal = {Theology of Art}, volume = {1397}, number = {14}, pages = {119-140}, year = {2020}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The revelation of revelation in every territory has transformed the history of that community with tremendous transformations. This happened in Hijaz during the advent of Islam. The Qur'an influenced people's worldview both for content and as an innovative form of speech and writing. The present paper intends to examine the impact of the Holy Qur'an on the transformation of the aesthetic insight of the era of the beginning of Islam. Analytical descriptive method is descriptive and analyzes are based on the theory of "speech and writing distinction" by French philosopher Jacques Derrida. The main purpose of the article is to analyze the role of the Holy Quran as a new type of speech and writing in the evolution of the concept of beauty. In other words, how did the Qur'an make uneducated people reach the level of beauty in "calligraphy"? The findings showed that the cultural revolution of Islam, like most historical developments, took place over several stages. In four stages, the entire aesthetic landscape of the people of the land of Hejaz was transformed completely. The first stage: before Islam; the second: the revelation; the third; the beginning of the writing; the fourth: the artistic revolution.}, keywords = {Beauty,Quran,word,calligraphy,presence}, title_fa = {از ارجحیت گفتار تا تقدس نوشتار؛ نقش قرآن در تحول مفهوم «زیبایی»}, abstract_fa = {نزول وحی در هر سرزمینی تاریخ آن اجتماع را دچار تحولات شگرف کرده است. چنین رخ‌دادی در حجاز دوران ظهور اسلام هم حادث شد. قرآن هم به جهت محتوایی و هم به عنوان شکل بدیعی از گفتار و نوشتار در جهان‌بینی مردم تأثیر گذاشت. مقاله پیش رو قصد دارد تاثیر قرآن کریم را در متحول ساختن بینش زیباشناختی عصر آغاز اسلام بررسی کند. روش کار توصیفی تحلیلی است و تحلیل‌ها براساس نظریه‌ی «تمایز گفتار و نوشتارِ» ژاک دریدا فیلسوف فرانسوی انجام شده است. هدف اصلی مقاله تحلیل نقش قرآن کریم به عنوان نوع جدیدی از گفتار و نوشتار در تحول مفهوم زیبایی است. به عبارت دیگر این کتاب مقدس چگونه توانست مردم بی‌سواد را به سطحی برساند که در «زیبانویسی خط» زیبایی را به حد اعلای خود برسانند. یافته‌ها نشان داد انقلاب فرهنگی دین اسلام، همانند اکثر تحولات تاریخی، در طی چند مرحله رخ‌داد. این فرآیند در چهار مرحله اتفاق افتاد و باعث تحول کامل چشم‌انداز زیباشناختی مردم سرزمین حجاز شد. مرحله اول: پیش از اسلام؛ دوم: نزول وحی؛ سوم: آغاز نوشتار؛ چهارم: انقلاب هنری.}, keywords_fa = {زیبایی,قرآن,کلام,خوشنویسی,حضور}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_46201.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_46201_0b34e6e2007e3b4ff9591c62deb6f335.pdf} }