@article { author = {mirkhandan, seyd hamid and fahimifar, aliasghar}, title = {A Philosophical Study in Film Theory}, journal = {Theology of Art}, volume = {1395}, number = {شماره پنجم}, pages = {133-154}, year = {2016}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This research is to investigate the quiddity of film theory and the related debates in a descriptive analytic method. Being general and related to film, are the basic characteristics of film theory. The film theory includes rules and regularities that are descriptive or normative and is to explain their constitutive concepts. Descriptive rules or regularities act as a cause and in this sense the theory is explanatory. The explanatory aspect of the theory is to discover the concrete rules and regularities used by everybody. Accordingly, the film theory systematically formulates filmmakers and viewers' experiment of the film from conceptual aspect and explains the rules and regularities of film as a phenomenon. Although the theory's being historical faces the theorists with new subjects and issues, but does not basically change the previous theories. The theory of film will be active in three fields: producers, text and audience and their subdivisions and hence there will not be a comprehensive theory but theories in told different fields. Of course it can be achieved to coordinated and compatible theories in all above fields and we can have comprehensive theory in this sense. What causes the coordination and compatibility is philosophical foundations (mere philosophy and philosophy of art) on which theories based.}, keywords = {Theory,explanation,Rule,Regularity,Film theory,Historicity}, title_fa = {مطالعه‌ای فلسفی در نظریه‌ی فیلم}, abstract_fa = {این پژوهش با روشی توصیفی تحلیلی در پی بررسی‌ای فلسفی درباره چیستی نظریه فیلم از حیث نظریه بودنش و مباحث مرتبط با آن است. عام بودن و مربوط به فیلم بودن ویژگی­های اساسی نظریه فیلم هستند. نظریه فیلم از قوانین و قواعدی برخوردار است که جنبه توصیفی یا هنجاری دارند و درصدد است مفاهیم سازنده آن­ها را توضیح دهد. قوانین یا قواعد توصیفی به‌منزله علت عمل می­کنند و ازاین‌جهت نظریه جنبه تبیینی دارد. جنبه تبیینی نظریه ناظر به کشف قوانین و قواعد انضمامی­ای است که همگان آن را به کار می­برند. بر این اساس نظریه فیلم تجربه فیلم‌سازان و تجربه بینندگان از فیلم را به‌صورت نظام­مند صورت­بندی مفهومی می­کند و به تبیین قوانین و قواعد فیلم به‌عنوان یک پدیده می­پردازد. گرچه تاریخی بودن نظریه موضوعات و مسائل جدیدی را فراروی نظریه­پردازان فیلم قرار می­دهد اما نظریه­های پیشین را از اساس دچار تغییر نمی­کند. نظریه فیلم در سه حوزه تولید­کنندگان، متن و مخاطب و زیر بخش‌های آن فعال خواهد بود و بنابراین نه یک نظریه جامع، بلکه نظریه­هایی در عرصه­های مختلف ذکر شده وجود خواهد داشت. البته در تمام عرصه­های فوق می­توان به نظریه­هایی هماهنگ و سازمند با هم رسید و به این معنا نظریه­ای جامع داشت. آنچه این هماهنگی و سازمندی را به وجود می­آورد مبانی فلسفی­ای (فلسفه محض و فلسفه هنر)­ است که نظریه­ها بر آن ابتنا یافته­اند.}, keywords_fa = {نظریه,تبیین,قانون,قاعده,نظریه فیلم,تاریخ‌مندی}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_29595.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_29595_0801ab0a4e2e63730d294354cbbb4990.pdf} }