@article { author = {Tabatabaei, Zakiyeh and Pirbabaei, Mohammad Taghi}, title = {Patterns of Perception and Interaction in Architecture in the Light of Abd al-Qāhir al-Jurjānī's Views on Rhetoric}, journal = {Theology of Art}, volume = {1396}, number = {11}, pages = {131-160}, year = {2019}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This essay discusses patterns of perception and interaction in architecture inspired by Abd al-Qāhir al-Jurjānī's views on rhetoric. In this view, the presence, perception, and interaction of architect, building and the observer/inhabitant has been looked upon as a whole. So, by referring to al-Jurjānī's views on rhetoric based on the unity of words and meaning and exploring his ideas on creation and conduct of meaning in conformity with the theoretical basis of the study, his views on order and poetic imagery were studied as a basis for explaining the architectural patterns of perception. Based on this inspiration, three patterns of allegory, metaphor and envision were suggested and defined as levels of perception and interaction in architecture. These patterns are described in order as propositional, creative and presential; and the architectural attributes of form, function, and meaning are relatively recognized as different prior and bold aspects of perception for each. These patterns were also discussed for their functions in providing the means of detailed and concise perception of the space as different levels of creation and comprehension of meaning in architecture.}, keywords = {Islamic architecture,Perception,Interaction,Abd al-Qāhir al-Jurjānī}, title_fa = {الگوهای ادراک و تعامل در معماری اسلامی با الهام از آراء عبدالقاهر جرجانی در بلاغت}, abstract_fa = {این جستار با نظر به آرای عبدالقاهر جرجانی در بلاغت، به طرح الگوهایی از تعامل و ادراک انسان در معماری برآمده است. در این نگاه، حضور، ادراک و تعامل معمار، بنا و مخاطب به عنوان یک مجموعه‌ی واحد مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا، با استناد به آرای عبدالقاهر جرجانی در بلاغت مبتنی بر وحدت لفظ و معنا، و کنکاشی در نظریات او در آفرینش و انتقال معنا، مباحث نظم و صور خیال او به عنوان منبع الهامی در تبیین الگوهای ادراکی در معماری اسلامی بر ‌آمده و مبتنی بر این الهام، سه سطح از ادراک و تعامل را به مثابه الگوهای معمارانه پیشنهاد و تبیین نموده است. الگوهای ادراک و تعامل در معماری در این نگاه، متناظر با سه الگوی تمثیل، استعاره و تخییل در معماری، مبتنی بر سه سطح از الگوی ادراک و تعامل حصولی، خلاق، و حضوری تعریف می‌شود که در تناظر با آنها، مؤلفه‌های معمارانه‌ی فرم، عملکرد و معنا به عنوان مؤلفه‌های مقدم و برجسته در تعامل ادراکی می‌باشند. این رویکردها بر اساس کارکردهای متفاوتشان در امکان‌پذیری درک تفصیلی و اجمالی از فضا به عنوان الگوها و سطوح مختلف آفرینش و خوانش معنا در معماری تبیین شدند.}, keywords_fa = {معماری اسلامی,ادراک,تعامل,عبدالقاهر جرجانی}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_35238.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_35238_799323efd3f3b90e897ee6550e332212.pdf} }