@article { author = {Hosseini Dastjerdi, Seyyed Majid}, title = {criticism of panofsky's viewpoint And method in Abbot Suger on the Abbey Church of St Denis}, journal = {Theology of Art}, volume = {1395}, number = {شماره ششم}, pages = {147-162}, year = {2016}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Ervin Panofsky is one of the prolific researchers in the field of medieval studiesin the twentieth century. He tried development methods of reading the images by using iconoLogy and iconography. “Abbot Suger on the Abbey Church of St Denis and its art treasures” is one of the most important books on art, architecture and philosophy Gothic. His impressive efforts opened new horizons to the art historian and philosophy but also was met with criticism. The Achilles Heel of panofsky and more of Hegelian historians is “Doxography” instead of “Historiography”. panofsky's Pretentiousness about epoch-making character of Abbot Suger, has led contemporary scholars and medievalists reviewing historical documents Abbot Suger and Basilica of St Denis again. The second Criticism is Panofsky's method eliminated the independence of the image. Another issue related to philosophical texts abote twelfth century. Panofsky tries to show Abbot Suger as a collection of philosophical thoughts School of San Victor, School of Chartres and Boethius legacy.}, keywords = {"Panofsky","Doxography","iconography","Abbot Suger","Church of St Denis"}, title_fa = {نقد دیدگاه و روش پانوفسکی در کتاب سوگر و کلیسای سن دنی}, abstract_fa = {اروین پانوفسکی از پژوهشگران برجسته‌ی قرن بیستم در حوزه‌ی مطالعات قرون‌وسطی است. کتاب سوگر و کلیسای سن‌دنی از مهم‌ترین آثار او درباره‌ی هنر، معماری و فلسفه‌ی گوتیک است. تحقیقات گسترده‌ی پانوفسکی که با روش نمادگرایی (Symbolism) و شمایل‌نگاری (Iconography) انجام می‌شد، پیشرفت‌های چشمگیری در بررسی و خوانش تصاویر ایجاد کرد و افق‌های تازه‌ای را به روی مورخان هنر گشود. رویکرد پانوفسکی با انتقادهایی نیز مواجه شد. یکی از مهم‌ترین نقدها درباره‌ی شیوه پانوفسکی، «عقایدنگاری» به‌جای «تاریخ‌نگاری» است، به‌ویژه‌ی درباره‌ی دوران‌ساز بودن شخصیت سوگر و تأثیر او در کلیسای سن‌دنی، تردیدهایی برای پژوهشگران مطالعات قرون‌وسطی ایجاد شده است. پانوفسکی در آثارش سعی می‌کند سوگر را به عنوان معمار گوتیک، در قامت یک الهی‌دان/فیلسوف یا دست‌کم به‌عنوان مؤلف و مفسر مجموعه‌ای از تفکرات فلسفی آن دوران (مکتب سن ویکتور، مدرسه‌ی شارتر و میراث بوئتیوس به همراه تفکر آگوستینی – دیونیسیوسی) معرفی کند و برای سوگر نظامی فلسفی بسازد. دومین انتقاد به روش تفسیری پانوفسکی، از میان بردن استقلال تصویر است؛ بر تصویری که پانوفسکی مشغول شمایل‌شناسی آن است معمولاً انبوهی از متون الهیاتی و اسطوره‌ای الصاق شده است و گویی تصویر بدون آن‌ها فهمیدنی نیست.}, keywords_fa = {"پانوفسکی","عقاید نگاری","شمایل‌نگاری","سوگر","کلیسای سن‌دنی"}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_43417.html}, eprint = {} }