@article { author = {Yasini, Seyedeh Razieh}, title = {The Comparative Study of Saint Mary Icon in Islamic and Christian Painting}, journal = {Theology of Art}, volume = {1395}, number = {شماره ششم}, pages = {5-36}, year = {2016}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Iconography as a holy art has depicted spirituality and divine dimension of sacred characters. The nature of iconography is defined by its transcendental or assimilating structure. As the historical trajectory of western art shows, a new form of depicting holy characters emerged based on assimilative approach which undermined their sanctity this paper is to study comparatively the icon of Saint Mary from transcendental and assimilative approaches in Christian and Islamic art. The selection of Saint Mary icon as the case study is because of its importance and abundance in Christian art and the limitation of Persian painting on depiction of other holy maidens. The sample of research has been selected purposively and the analysis method of artistic works is descriptive and semiotic. The research results show that the change of artist ontology led to adoption of each one of approaches aforementioned and changed the nature of iconography as a religious art.}, keywords = {Holy Art,Saint Mary,Assimilation,Transcendence,Painting}, title_fa = {مطالعۀ تطبیقی شمایل حضرت مریم(س) در نگارگری اسلامی و نقاشی مسیحی}, abstract_fa = {شمایل‌نگاری به مثابه هنری مقدس، تصویرگر معنویت و وجه الهی شخصیت‌های مقدس در هنرهای دینی بوده است. ماهیت شمایل‌نگاری مبتنی بر ساختار تنزیهی یا تشبیهی آن تعیین می‌شود. از آنجا که در روند تاریخی هنر مغرب زمین، صورت جدیدی از تصویرگری شمایل مقدسین مبتنی بر رویکرد تشبیهی ظهور یافت که از قداست آنان کاست، این مقاله در صدد مطالعه تطبیقی (مقایسه‌ای) شمایل‌ حضرت مریم(س) از منظر دو رویکرد تنزیه‌گرایانه و تشبیه‌گرایانه در هنر مسیحی و اسلامی است. انتخاب شمایل حضرت مریم(س) به عنوان مورد مطالعه، به دلیل اهمیت و کثرت آن در هنر مسیحی و نیز محدودیت هنر نگارگری در تصویرگری از دیگر بانوان مقدسه است. نمونه‌ها هدفمند انتخاب شده‌اند و روش تحلیل محتوای آثار، توصیفی و نشانه‌شناسانه است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که تغییر نگرش هستی‌شناسانة هنرمند، به اتخاذ هر یک از این دو رویکرد منجر شده و سبب تغییر ماهیت هنر شمایل‌نگاری به مثابه هنر دینی شده است.}, keywords_fa = {هنر مقدس,حضرت مریم,تشبیه,تنزیه,نقاشی}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_43419.html}, eprint = {} }