@article { author = {Razi Behabadi, Bibi sadat and Davoodi, Arefeh}, title = {Reflection of verses and narrations in the poem book of “Daftar E Del” of Allameh Hassanzadeh Amoli (Case Study of the First Five chapters)}, journal = {Theology of Art}, volume = {1395}, number = {شماره ششم}, pages = {115-146}, year = {2016}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract The "Daftar E Del" one of the works of Allamah Hasan Hassanzadeh Amoli (the Contemporary Century) contains the principles of Philosophical and mystical truths. The centerpiece of the contents of this book is the description of the existential nature of the heart and the Revolutions of the mystic man and the verse of "Bismillah al-Rahman al-Rahim" Which is in nineteen chapters and nineteen subjects to its letters’ number. Allameh believes that: "The Qur'an and mysticism and argument are not separated from each other, and narratives are in vain order, and the ratio of the Qur'an to the Hadith is like spirit toward the body. In this research, by descriptive-analytical method, after offering the first five chapters of “Daftar E Del” to Quran and the traditions, the types of its influences were analyzed, in order to be indication of the validity of this claim and Fixing the doubts. there are some questions that "how are the ways of influences of Quranic verses in the first five chapters of “Dafter E Del” and which type is the most influential?" what was the purpose of Allamah to embodiment of the verses and hadiths in the “Daftar E Del”? the methods of effectiveness include: lexical, propositional, reporting, interpretive, and allusive, which the most influential type is allusion. Allameh linguistically has mostly used from adaptation in propositions. One of his motivations from the adaptation of the verses and hadiths in his word for interpreting, pointing out and… which It often has a hybrid function.}, keywords = {Keywords: Hassan Hassanzadeh Amoli,Quran and Hadith,Book of Poems,Daftar E Del,Types of effectiveness}, title_fa = {انعکاس آیات و روایات در منظومه‌ی دفتر دل علّامه حسن‌زاده ‌آملی (مطالعه‌ی موردی پنج باب اول)}, abstract_fa = {منظومه‌ی «دفتر دل»، یکی از آثار علّامه حسن حسن‌زاده آملی (در قرن معاصر)، حاوی اصول حقایق حکمی و عرفانی است. محور مطالب این دفتر، شرح اطوار وجودیِ دل و تقلّبات انسان عارف و تطوّرات کریمه‌ی «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» است، که در نوزده باب و نوزده موضوع به عدد حروف آن است. علّامه معتقد است که: «قرآن و عرفان و برهان از یکدیگر جدایی ندارند و روایات مرتبه‌ی نازله‌ی قرآنند و نسبت قرآن‌کریم به احادیث مانند جان است نسبت به بدن». رفع شبهات در این زمینه از راه‌های گوناگونی امکان‌پذیر است. در این جستار، با روش توصیفی- تحلیلی، پس از عرضه‌ی پنج باب اول دفتر دل به قرآن‌کریم و روایات، انواع اثرپذیری آن، مورد واکاوی قرار گرفت، تا به عنوان قرینه‌ای باشد در وثاقت این مدّعا. بر این مبنا پرسش‌هایی مطرح است، که «شیوه‌های تأثیرپذیری از آیات و روایات در پنج باب اول دفتر دل چگونه بوده و بیشترین اثرپذیری مربوط به چه نوع است؟ و هدف علّامه از تضمین آیات و احادیث در دفتر دل چه بوده است؟» نتایج نشان می‌دهد، شیوه‌های اثرپذیری شامل: واژگانی، گزاره‌ای، گزارشی، تأویلی و تلمیحی است، که بیشترین تأثیرپذیری، از نوع تلمیحی می‌باشد؛ لکن علّامه به لحاظ زبانی، در گزاره‌ها، بیشتر از اقتباس بهره جسته است که از حیث دستوری عمدتاً نقش متمّمی دارند. از جمله انگیزه‌‌های ایشان نیز از تضمین(اقتباس) آیات و احادیث در کلام خود، جهت تفسیر و تأویل، نکته‌پردازی، تبرّک، توضیح، تعلیل، استشهاد، تحریض، تحذیر، تأکید و ... در نتیجه اثرگذاری بیشتر بر مخاطب است، که اغلب کارکرد ترکیبی دارد.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: حسن حسن‌زاده آملی,قرآن‌ و احادیث,دیوان اشعار,دفتر دل,گونه‌های اثرپذیری}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_43420.html}, eprint = {} }