@article { author = {Ghani, Afsaneh}, title = {The Iconology of FERESHTEH(Angel) Lozeng in a Chaleshtor lozeng Rug by Erwin Panofsky}, journal = {Theology of Art}, volume = {1397}, number = {14}, pages = {82-101}, year = {2020}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The Chaleshtor lozeng rug is challenged by its multilayered lattice structure, providing a collection of distinct images, each of which has significance in its productive culture. Since the understanding of the hidden meaning of adhesive carpet is more difficult to understand through its components, this study was designed to clarify the meaning of one of the components of this rug. In this research, Angel Lozeng was considered a challenging rug and in the process of research, it was attempted to answer the following question: What are the verbal and narrative themes behind Angel Lozeng, and the accompanying themes and icons after explaining What is the ideal concept? To answer this question and to analyze the role of the angel lozeng in this article, we used Panofsky's Iconology. The data needed for this research were obtained through image observation and component analysis, and the information needed to analyze it through library studies was finally analyzed. The results of this study indicate that the herbal figurines depicted in this adobe are a representation of the Tree of Life or the Elemental Sade tree, and thus the imprinted bird figure is a representation of Simorgh or Gabriel. The interpretation of the meaning of this pattern suggests that the existence of this pattern in the rug is a symbol of the need for new creation and creativity from an ideal source.}, keywords = {Iconology,Iconography,Chaleshtor lozeng rug,Angel lozeng,Angel motif}, title_fa = {آیکونولوژی خشت فرشته در قالی خشتی چالشتر با روش اروین پانوفسکی}, abstract_fa = {قالی خشتی چالشتر به‌واسطه ساختار مشبک و متکثری که دارد به بستر ارائه مجموعه‌ای از تصاویر مجزا در کنار هم شده که هر یک در فرهنگ مولد آن دارای معنا و اهمیت است. ازآنجاکه فهم معنای نهان در قالی خشتی چالشتر از طریق فهم اجزای آن میسر می‌شود، این پژوهش با هدف روشن کردن معنای یکی از اجزای این قالی شکل گرفت. در این پژوهش خشت فرشته از قالی چالشتر مورد توجه قرار گرفت و در روند پژوهش سعی بر آن بود که به این پرسش پاسخ داده شود که: در پس خشت فرشته چه مضامین کلامی و روایی وجود دارد و همراهی این مضامین و این ایکون در پی تبیین چه مفهوم ایدئالی است؟ پاسخ‌دهی به این پرسش و تحلیل نقش‌مایه خشت فرشته در این نوشتار با روش ایکونولوژی پانوفسکی صورت گرفت. داده‌های موردنیاز برای این پژوهش از طریق مشاهده‌ تصویر و تحلیل اجزا تشکیل‌دهنده‌اش حاصل شد و اطلاعات موردنیاز برای تحلیل آن از طریق مطالعات کتابخانه‌ای فراهم آمد و درنهایت مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که فیگورهای گیاهی تصویر شده در این خشت، تمثالی از درخت زندگی یا درخت سدره المنتهی هستند و به همین ترتیب فیگور پرنده منقوش در آن، تمثالی از سیمرغ یا حضرت جبرئیل است. تفسیر معنای این نقش‌مایه حاکی از آن است که وجود این نقش‌مایه در قالی، نمادی از طلب آفرینش نو و خلاقیت از منبعی ایدئال است.}, keywords_fa = {آیکونولوژی,آیکونوگرافی,قالی خشتی چالشتر,خشت فرشته,نقش‌مایه فرشته}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_44786.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_44786_68953e6aad91933799c6132ee70225a4.pdf} }