@article { author = {mohammadi vakil, mina and Bolkhari Ghehi, Hasan}, title = {A Comparative Study of the Meaning of Embodiment and its Manifestation in Islamic and Christian Arts}, journal = {Theology of Art}, volume = {1397}, number = {14}, pages = {19-42}, year = {2020}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract Different religions’ approaches to the meaning of visualization and portraiture at times have been instruments for religious development and propaganda and at times coupled with prohibitions and limitations imposed by the devout. Although religious beliefs must be accounted as the main motivations in the creation of arts but setting artistic limitations or prohibitions in the humanoid art by religious teachings should be considered as one of the most significant factors in the formation of art in various eras. The two religions of Islam and Christianity as the greatest foundations of artistic creations have each presented a special application of religious art. Review of the common aspects or differences in expression of art in the two religions clarifies important points with regards to the influence of spiritual beliefs and religious teachings on the artistic incentives. The comparative study here determines that the aesthetic and visual expression are different in the Islamic and Christian arts in the sense that in Islamic arts the emphasis lies on the element of abstraction more than tangible and realistic elements which in turn stems from Islamic beliefs and teachings based on lack of inclination towards iconography. On the contrary, in Christian arts the artistic creation is more objective and in an embodied form. In this sense therefore, the Islamic and Christian arts are essentially different in the manifestation of the meaning of embodiment in art and both follow different approaches in artistic form as well as context.}, keywords = {Embodiment,Islamic art,Christian art,Iconography,Iconoclasm}, title_fa = {مطالعة تطبیقی مفهوم تجسم و نمود آن در هنرهای اسلامی و مسیحی}, abstract_fa = {تاریخ هنر در سیر تطور خود، منابع بی‌شماری را در جهت ارائة باورهای معنوی هنرمندان به منصة ظهور آورده است. می‌توان یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های خلق هنر، در عصر سنت را، بیان اعتقادات دینی برشمرد. اما هر دین بنا به اصول و آموزه‌های خود، رویکرد خاصی را در بیان مفهوم تجسم و آفرینش هنری برگزیده است. ادیان اسلام و مسیحیت به عنوان بزرگترین بسترهای خلق آثار هنری، هر یک کاربرد خاصی از هنر دینی را عرضه داشته‌اند. بررسی وجوه اشتراک و افتراق بیان هنر در ادیان مذکور، نکات مهمی را در باب تأثیر باورهای معنوی و آموزه‌های دینی بر انگیزه‌های هنری در آن دو حوزه روشن می‌سازد. پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی، جمع‌آوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای و تجزیه و تحلیل داده‌ها به شیوة استقرائی انجام پذیرفته است. مطالعة تطبیقی صورت گرفته مشخص می‌کند که بیان زیباشناختی و بصری در هنرهای اسلامی و مسیحی عمدتاً متفاوت است؛ بدین معنا که در هنرهای اسلامی تأکید بر عنصر تجرید بیش از عناصر ملموس و واقع‌نما می‌باشد ـ که این خود برخاسته از اعتقادات و آموزه‌های اسلامی مبنی بر عدم گرایش به شمایل‌نگاری بوده است. ـ و بالعکس در هنر مذهبی مسیحی آفرینش هنری بیشتر حالتی عینی و ملموس دارد. از سوی دیگر هر دو این ادیان با وجود تفاوت مذکور بیانی رمزآمیز را در خود نهفته دارند که شاید بتوان آن را بزرگترین وجه تشابه صوری در آثار این دو نظام مذهبی دانست.}, keywords_fa = {تجسم,هنر اسلامی,هنر مسیحی,شمایل نگاری,شمایل شکنی}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_46198.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_46198_afca9dfc051c0b70085862b2d53a9d6d.pdf} }