@article { author = {Mousavimehr, Seyyed Mohammad Mahdi and Sharif Khodaei, Majid and Asgari, Fatemeh}, title = {Dramatic Capability of Imam Reza Marvels for Drama}, journal = {Theology of Art}, volume = {1398}, number = {15}, pages = {39-68}, year = {2019}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Showing the most effective tool for promoting ethics and culture has a special place in shaping human behavioral and verbal management with effective influence on the audience.the authors' mindset in this study is Capability Of Dramatic Study Of Razavi's Marvels For Drama and the lack of a research paper on this subject.In this research, from among the various theorists' opinions from Aristotle to the present, Aristotle's most important elements are: (plot, character, dialogue, interior, location and time (position), knot, conflict , Suspension, Peak, Knot, ...), according to the presence of Razavi's Marvels stories.The purpose of this paper is to provide some of the findings of this research to some extent to demonstrate the capabilities of Razavi's Marvels (AS), and to transform them into a radio drama. The method of qualitative research and documentary-library research has been carried out.The result of this research is that the stories of Razavi's Marvels are a raw material that is capable of performing in terms of content and structure.The researcher's attempt in this treatise is a special attempt to recognize and introduce one of the religious sources, which, on the one hand, has the ability to pay for plays due to the demonstration values and, on the other hand, due to the value system and the semantic system.The attempt to transform the stories of Razavi's Marvels into plays can be a good way to perform the artist's important duties in the creation of works of art and art.}, keywords = {Dramatic Capability,Marvels,Imam Reza,Drama}, title_fa = {قابلیت های دراماتیک کرامات رضوی(ع) برای نمایشنامه نویسی}, abstract_fa = {اقتباس از متون دینی و تبدیل متن دینی به متن دراماتیک، یکی از مهم ترین و موثرترین روش های توسعه فرهنگ دینی است. در این مقاله به مطالعه قابلیت‌های دراماتیک کرامات رضوی برای تبدیل آنها به نمایشنامه پرداخته شده است. از بین همه‌ی تقسیم بندی های ساختمایه ها، هنر نمایش و از میان آرای مختلف نظریه پردازان، از ارسطو تا به امروز، عناصردرام ارسطو: (پیرنگ، شخصیت، گفتگو، درون مایه ، مکان و زمان (موقعیت)، گره افکنی، کشمکش ، تعلیق ، اوج، گره گشایی و ...) به فراخور حضوری که در داستان های کرامات رضوی دارند، واکاوی می‌گردند. هدف این است که قابلیت‌های نمایشی کرامات رضوی (ع) را مشخص کند و زمینه‌ی تبدیل آنها به درام فراهم آورد. روش تحقیق کیفی و با شیوه اسنادی- کتابخانه ای انجام شده است. تلاش مولف تلاشی برای بازشناسی و معرفی منابعی دینی است که از یکسو بدلیل دارا بودن ارزش های نمایشی و از سوی دیگر به دلیل برخورداری از نظام ارزشی و معنایی در خور، مستعد پرداخت نمایشی است. آنچه از این تحقیق نتیجه می‌شود این است که داستان های کرامات رضوی بصورت ماده‌ی خامی است که به لحاظ محتوایی و ساختاری قابلیت اجرای نمایشی را دارد. تلاش برای تبدیل داستان های کرامات رضوی به نمایشنامه می‌تواند راهکار مناسبی در جهت انجام وظایف خطیر هنرمند در خلق آثارارزشی-هنری باشد.}, keywords_fa = {قابلیت‌های دراماتیک,کرامات رضوی,امام رضا (ع),نمایش نامه نویسی}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_700958.html}, eprint = {} }