ORIGINAL_ARTICLE
معنویت و حکمت در معماری سبک چهارباغ در دوران صفوی
چهارباغ در مقام منظر و سبکی معمارانه است که در پرتو نگرة دینی ـ معرفتیِ ایرانیِ مسلمان در عهد صفوی به بلوغ و جلوهای مثالزدنی دست مییابد. چهارباغ در ارتباط با مفهوم بهشتهای چهارگانه قرآن کریم، نقل و سیره ائمه معصومین: و توجه ویژه به سنت اسلامی و گرانقدر وقف در دوران صفوی آینهدار معماری اسلامی است. دقت نظر در این منابع و جهانِ ادبیات، حکمت و عرفان آن دوره، دقایق معنوی و حکمی مفهومِ بهشت قرآنی در زمانه صفوی و زمینه سنتهای شیعی با مفهوم چهارباغ به زیبایی گرهخورده، درنتیجه همین پیوند مقدس، چهارباغ دوران صفوی آینه تمام نمای طرح و ایدهای معرفتی و جلوهای بهشتیسا از هنر مکتب اصفهان است؛ اصفهانی که به مددِ چهارباغهای زیبا و بهشت گونهاش به باغ شهری بهیادماندنی بدل میشود. پژوهش حاضر، با رویکرد تحلیلی و توصیفی و به روش کتابخانهای به بررسی معماری سبک چهارباغ در دوران صفوی میپردازد؛ این پژوهش با پیجویی در آیات و روایات و همچنین دیگر گزارههای حکمی، معرفتی، دینی، ادبی و... به رصد کردن دقایق معرفتی ـ دینی چهارباغ در دوران صفویه میپردازد.
https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_29588_916f55228cb67cf31ae7fa88fbcceed0.pdf
2016-08-22
7
31
چهارباغ
صفویه
بهشت قرآنی
روایات اسلامی
وقف
زهرا
مقدادی
z.meqdadi@yahoo.com
1
مدرسه اسلامی هنر
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مفاهیم نمادین نقوش سرلوح آغازین خمسه نظامی موجود در کتابخانه مدرسه عالی سپهسالار (شهید مطهری)
تذهیب به عنوان شاخهای از هنراسلامیـ که دربرگیرنده مفاهیم ماورایی در عین زیبایی و کمال است ـ کمتر بهصورت شاخههنری مستقل موردتوجه واقعشده و بیشتر در خدمت سایر هنرهایاسلامی مطرح بودهاست. در عصرصفویه که حکمت وعرفان با دین آمیخته شد و مراکز بزرگ فکری و عرفانی گسترش یافت، تاثیرات این تفکرات بهواسطه رابطه سفارشدهندگان و هنرمندان در این عرصه جلوه بیشتری یافت. یکی از مهمترین منابع تصویرسازی در طول ایندوره اشعارنظامی بود که از جذابیتهای آنها میتوان به ویژگیهای بیانی نظامی در تجسم و توصیف مضامین عشق عرفانی و روحانی بهویژه در «خمسهنظامی» اشاره نمود که به دلیل زیبایی و تخیل زائدالوصف آنها بسیار موردتوجه نگارگران قرار گرفتهبود. از نمونههای نفیس و منحصربهفرد خمسهنظامی می توان به نسخه موجود در کتابخانه شهیدمطهری اشاره نمود. این پژوهش ارتباط و تعامل میان معانی عمیق نهفته در عناصربصری سرلوح آغازین این خمسه را در تطبیق با معراجیههای این نسخه براساس اطلاعات کتابخانهای و با روش توصیفیـ تحلیلی و با رویکرد تطبیقی مورد بررسی قرار میدهد. ازآنجاییکه هنر اسلامی دارای گنجینه عظیمی از معانی عمیق عرفانی و حکمتالهی است که ریشه در بنیانهای ژرفتفکر معنوی و الهی دارد، مطالعه معراجیههای نظامی بیانگر آن است که شاعر در توصیف این واقعهعظیم دینی باتوجه به منابع سیره و تفسیر، از مفاهیمنجومی جهت تشریح سیروسلوک عرفانی بهره بردهاست. لذا تنها راه بررسی معنای آثار نظامی مطالعه زبان نمادین و رمزگونه میگردد. همچنانکه در این شاهکار هنری نیز مراحل مختلف معراج پیامبر(ص) در سهسطح از نقوش تذهیب به صورت مولفههای نمادین به نمایش درآمده است؛ زیرا هنر در تمدنهای دینی زبان نمادین برمیگزیند و مفاهیم درونی خود را در قالب آن بیان میکند.
https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_29589_c66dd4f270e9cc7fce2e45d24a9ad0f1.pdf
2016-08-22
29
64
معراج
عرفان
خمسه نظامی
نماد
تذهیب
مرضیه
علیپور
1
مدرسه اسلامی هنر
LEAD_AUTHOR
محسن
مراثی
marasy@shahed.ac.ir
2
مدرسه اسلامی هنر
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نسبت لذت و ادراک زیبایی در خداوند بر اساس اشکال علامه حلی (ره) و واکاوی استدلال ابن سینا
ابنسینا در بسیاری از آثار خود پس از اثبات واجب تعالی و توضیح معنای وجوب ذاتی وجود حقّ، سخن را به صفات ذاتِ واجب میکشاند. او اوصاف کمالی خداوند از قبیل خیریّت، تمامیت، بساطت، حقیّت و تجرد محض را برخاسته از وجوبِ وجود وی میداند. از سوی دیگر ابنسینا زیبایی را به بودن یک شیء آنگونه که باید باشد تعریف میکند. با این تعریف اوصاف کمالی خداوند برای او زیبایی وصفناشدنی بهحساب میآیند. خداوند ازآنجاکه مجرّد است خود و زیبایی برتر خویش را ادراک میکند. او برترین مُدرِک هستی است و والاترین زیبایی دایره وجود را به ژرفترین شکل ادراک میکند. این وجود لذّت آفرین، برترین لذات را از ادراک زیبایی خویشتن برده و عاشق خود میگردد. لیلای این عشق کسی جز ذات حق نیست. علامه حلی ره در برخی آثار خود پس از گزارش این قول آن را نپذیرفته و میان ادراک کمال و لذّت رابطهای نمیبیند. او از باورمندان به این قول میخواهد که بر آن برهان اقامه کنند. ما در این نوشتار در پی آنیم که با بررسی آثار مختلف ابنسینا و سخنان وی در این زمینه با واکاوی تبیین فرآیند لذّت بردن خداوند از ادراک جمال خود، برهان احتمالی اقامهشده در کلام شیخالرئیس بر این مسئله را کشف کنیم.
https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_29590_3557c2cff364069bf6f3635a5caad86b.pdf
2016-08-22
67
82
زیبایی
کمال
ادراک
واجبالوجود
لذّت
بوعلی
حلی ره
محمدرضا
لایقی
mrlayeqi@gmail.com
1
مدرسه اسلامی هنر
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مکالمه متن با مخاطب در قرآن کریم بر بنیاد نظریهی مکالمهگرایی باختین (بررسی موردی قصه خلقت آدم در قرآن مجید)
منطق مکالمه، نظریه محوری میخائیل باختین است که در سه ساحت در متن قابل تحقق است. یکی از این ساحتها مکالمه متن با مخاطب است. در این مقاله ضمن توضیح مختصر نظریه مکالمهگرایی و مفهوم چندآوایی، به مکالمه متن با مخاطب پرداخته میشود. هر متنی پیش از خلق مخاطبانی مفروض و پس از خلق مخاطبانی در سطوح مختلف دارد. مخاطبان متن گروهی هستند از مخاطب مستقیم مؤلف تا هر خوانندهای که متن را میخواند. این ویژگی در قرآن کریم نیز وجود دارد. در قرآن با تمهیدات و به اشکال مختلفی به مخاطبان توجه شده است. این توجه در قصههای قرآن نیز دیده میشود. در نگاه قرآن مخاطب موجودی فعال و مشارکتکننده است که قرار است با متن وارد مکالمه شود. در این مقاله سعی میشود نظریه منطق مکالمه باختین در سطح مکالمه متن با مخاطب در قرآن کریم با تمرکز بر قصه خلقت آدم (ع) بهعنوان مورد مطالعاتی، تطبیق داده شود.
https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_29592_4ee4e8a41bb4950ffe27177260aee9dc.pdf
2016-08-22
83
106
باختین – منطق مکالمه – چندآوایی – مخاطب مفروض – قصه خلقت آدم (ع) در قرآن
مهدی
حمیدی پارسا
hamidiparsa@gmail.com
1
مدرسه اسلامی هنر
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حکمت دور و نقطه در ادبیات عرفانی شعر حافظ
«نقطه» و «دور» (دایره) بهعنوان دو نماد اصلی در هستیشناسی و فرم زبانیِ ادبیات عرفانیِ عصر حافظ حضور داشتهاست. نقطه بهمنزلۀ وحدت (ذات حق/ انسان کامل) و دایره بهمثابۀ کثرت (عوالم معنا و شهود) معانی پایهای این دو نماد هستند که قابلیت بازتعریف مفاهیم جزئیتری را مطابق با متن عرفانی در خود فراهم کردهاند: «طرح آفرینش کائنات»، «استمرار حضور، نظارت و جذبیت پیدرپی حق» و «سیر سلوک سالک». حافظ این دو نماد را با کارکردهای ناهمگون و شیوهای متفاوت از شعرای قبلی (همچون شیخ شبستری) در غزلیات خود به کار گرفته است. دوگانۀ نقطه و دور به سبب تجرید و انتزاع ذاتی، بیشتر در معرفتشناسی عرفانی شعر حافظ جای گرفتهاند و کمتر میتوان از آن معنایِ غیر استنباط نمود. معانی نمادین این دوگانه در ترکیب و ساختار فرمی عبارات و مصرعهای غزل حافظ -به مدد تمهیدات و صناعات ادبی- به لغزش یا معطلی گرفتار میشوند تا فردیت شاعر و ابداعات ادبی وی بروز پیدا کند و لایههای درونیتر معنا با فعالیت ذهنی مخاطب هویدا شود. در مقالۀ حاضر تلاش شده است تا با تفسیر مفاهیم نمادین نقطه و دور در سنت، علت ارجاع مفاهیم عرفانی به این دو عنصر آشکار شود؛ همچنین با تکیه بر دو روش ساختارگرایی و نشانهشناسی، معانی و دلالتهای ضمنیِ نقطه و دور در ابیات عرفانی حافظ مشخص گردد.
https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_29593_76c2b4fc23626c939209976a579353bb.pdf
2016-08-22
107
132
نقطه
دور
دایره
وحدت
کثرت
غزلیات حافظ
نماد
رمزگان عرفانی
رسول
کمالی دولت آبادی
rasokam@gmail.com
1
مدرسه اسلامی هنر
LEAD_AUTHOR
سید ابوالقاسم
حسینی(ژرفا)
azharfa@gmail.com
2
مدرسه اسلامی هنر
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعهای فلسفی در نظریهی فیلم
این پژوهش با روشی توصیفی تحلیلی در پی بررسیای فلسفی درباره چیستی نظریه فیلم از حیث نظریه بودنش و مباحث مرتبط با آن است. عام بودن و مربوط به فیلم بودن ویژگیهای اساسی نظریه فیلم هستند. نظریه فیلم از قوانین و قواعدی برخوردار است که جنبه توصیفی یا هنجاری دارند و درصدد است مفاهیم سازنده آنها را توضیح دهد. قوانین یا قواعد توصیفی بهمنزله علت عمل میکنند و ازاینجهت نظریه جنبه تبیینی دارد. جنبه تبیینی نظریه ناظر به کشف قوانین و قواعد انضمامیای است که همگان آن را به کار میبرند. بر این اساس نظریه فیلم تجربه فیلمسازان و تجربه بینندگان از فیلم را بهصورت نظاممند صورتبندی مفهومی میکند و به تبیین قوانین و قواعد فیلم بهعنوان یک پدیده میپردازد. گرچه تاریخی بودن نظریه موضوعات و مسائل جدیدی را فراروی نظریهپردازان فیلم قرار میدهد اما نظریههای پیشین را از اساس دچار تغییر نمیکند. نظریه فیلم در سه حوزه تولیدکنندگان، متن و مخاطب و زیر بخشهای آن فعال خواهد بود و بنابراین نه یک نظریه جامع، بلکه نظریههایی در عرصههای مختلف ذکر شده وجود خواهد داشت. البته در تمام عرصههای فوق میتوان به نظریههایی هماهنگ و سازمند با هم رسید و به این معنا نظریهای جامع داشت. آنچه این هماهنگی و سازمندی را به وجود میآورد مبانی فلسفیای (فلسفه محض و فلسفه هنر) است که نظریهها بر آن ابتنا یافتهاند.
https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_29595_0801ab0a4e2e63730d294354cbbb4990.pdf
2016-08-22
133
154
نظریه
تبیین
قانون
قاعده
نظریه فیلم
تاریخمندی
سید حمید
میرخندان
h.mirkhandan@yahoo.com
1
مدرسه اسلامی هنر
LEAD_AUTHOR
علی اصغر
فهیمی فر
fafimifar@modares.ac.ir
2
مدرسه اسلامی هنر
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
معنویت و حکمت در معماری سبک چهار باغ در دوران صفوی
چهارباغ در مقام منظر و سبکی معمارانه است که در پرتو نگرة دینی ـ معرفتیِ ایرانیِ مسلمان در عهد صفوی به بلوغ و جلوهای مثال زدنی دست مییابد. چهارباغ درارتباط با مفهوم بهشتهای چهارگانه قرآن کریم، نقل و سیرة ائمه معصومین:و توجه ویژه به سنت اسلامی و گرانقدر وقف در دوران صفوی آینهدار معماری اسلامی است. دقت نظر در این منابع و جهانِ ادبیات، حکمت و عرفان آن دوره، دقایق معنوی و حکمی مفهومِ بهشت قرآنی در زمانة صفوی و زمینة سنتهای شیعی با مفهوم چهارباغ به زیبایی گره خورده، در نتیجة همین پیوند مقدس، چهارباغ دوران صفوی آینة تمام نمای طرح و ایدهای معرفتی و جلوهای بهشتیسا از هنر مکتب اصفهان است؛ اصفهانی که به مددِ چهارباغهای زیبا و بهشتگونهاش به باغ شهری بهیادماندنی بدل میشود. پژوهش حاضر، با رویکرد تحلیلی و توصیفی و به روش کتابخانهای به بررسی معماری سبک چهارباغ در دوران صفوی میپردازد؛ این پژوهش با پیجویی در آیات و روایات و همچنین دیگرگزارههای حکمی، معرفتی، دینی، ادبی و... به رصد کردن دقایق معرفتی ـ دینی چهارباغ در دوران صفویه میپردازد.
https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_43412_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2016-08-22
5
28
واژگان کلیدی: چهارباغ
صفویه
بهشت قرآنی
روایات اسلامی
وقف
زهرا
مقدادی
z.meqdadi@yahoo.com
1
مدرس جامعه الزهرا (س)
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مفاهیم نمادین نقوش سرلوح آغازین خمسهنظامی موجود در کتابخانه مدرسه عالیسپهسالار (شهیدمطهری)
تذهیب به عنوان شاخهای از هنراسلامیـ که دربرگیرنده مفاهیم ماورایی در عین زیبایی و کمال است ـ کمتربهصورت شاخههنری مستقل موردتوجه واقعشده وبیشتر در خدمت سایر هنرهایاسلامی مطرح بودهاست.در عصرصفویه که حکمت وعرفان با دین آمیخته شدومراکز بزرگ فکری وعرفانی گسترش یافت، تاثیرات این تفکرات بهواسطه رابطه سفارشدهندگان وهنرمندان در این عرصه جلوه بیشتری یافت. یکی ازمهمترین منابع تصویرسازی درطول ایندوره اشعارنظامی بود که از جذابیتهای آنها میتوان به ویژگیهای بیانی نظامی درتجسم وتوصیف مضامین عشق عرفانی وروحانی بهویژه در «خمسهنظامی» اشاره نمود که به دلیل زیبایی وتخیل زائدالوصف آنها بسیار موردتوجه نگارگران قرار گرفتهبود. از نمونههای نفیس و منحصربهفرد خمسهنظامی می توان به نسخه موجود در کتابخانه شهیدمطهری اشاره نمود. این پژوهش ارتباط و تعامل میان معانی عمیق نهفته در عناصربصری سرلوح آغازین این خمسه را در تطبیق با معراجیههای این نسخه براساس اطلاعات کتابخانهای و با روش توصیفیـ تحلیلی و با رویکرد تطبیقی مورد بررسی قرار میدهد. ازآنجاییکه هنر اسلامی دارای گنجینه عظیمی از معانی عمیق عرفانی و حکمتالهی است که ریشه در بنیانهای ژرفتفکر معنوی والهی دارد، مطالعه معراجیههای نظامی بیانگر آن است که شاعر در توصیف این واقعهعظیم دینی باتوجه به منابع سیره وتفسیر، از مفاهیمنجومی جهت تشریح سیروسلوک عرفانی بهره بردهاست. لذا تنها راه بررسی معنای آثار نظامی مطالعه زبان نمادین و رمزگونه میگردد. همچنانکه در این شاهکار هنری نیز مراحل مختلف معراج پیامبر(ص) در سهسطح از نقوش تذهیب به صورت مولفههای نمادین به نمایش درآمده است. زیرا هنر در تمدنهای دینی زبان نمادین برمیگزیند و مفاهیم درونی خود را در قالب آن بیان میکند.
https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_43423_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2016-08-22
29
64
معراج
عرفان
خمسه نظامی
نماد
تذهیب
مرضیه
علی پور
marziealipoor@yahoo.com
1
دانشکده هنر
LEAD_AUTHOR
محسن
مراثی
marasy@shahed.ac.ir
2
استادیار دانشکده هنر شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نسبت لذّت و ادراک زیبایی در خداوند بر اساس اشکال علامه حلی ره و واکاوی استدلال ابن سینا
چکیده: ابن سینا در بسیاری از آثار خود پس از اثبات واجب تعالی و توضیح معنای وجوب ذاتی وجود حقّ، سخن را به صفات ذاتِ واجب میکشاند. او اوصاف کمالی خداوند از قبیل خیریّت، تمامیّت، بساطت، حقیّت و تجرّد محض را برخاسته از وجوبِ وجود وی میداند. از سوی دیگر ابن سینا زیبایی را به بودن یک شیء آنگونه که باید باشد تعریف میکند. با این تعریف اوصاف کمالی خداوند برای او زیبایی وصف ناشدنی به حساب میآیند. خداوند از آنجا که مجرّد است خود و زیبایی برتر خویش را ادراک میکند. او برترین مُدرِک هستی است، و والاترین زیبایی دایره وجود را به ژرفترین شکل ادراک میکند. این وجود لذّت آفرین، برترین لذّات را از ادراک زیبایی خویشتن برده و عاشق خود میگردد. لیلای این عشق کسی جز ذات حق نیست. علامه حلّی ره در برخی آثار خود پس از گزارش این قول آن را نپذیرفته و میان ادراک کمال و لذّت رابطهای نمیبیند. او از باورمندان به این قول میخواهد که بر آن برهان اقامه کنند. ما در این نوشتار در پی آنیم که با بررسی آثار مختلف ابن سینا و سخنان وی در این زمینه با واکاوی تبیین فرآیند لذّت بردن خداوند از ادراک جمال خود، برهان احتمالی اقامه شده در کلام شیخالرئیس بر این مسئله را کشف کنیم.
https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_43413_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2016-08-22
65
80
کمال
ادراک لذّت
واجبالوجود
بوعلی
حلی
محمدرضا
لایقی
mrlayeqi@gmail.com
1
دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حکمت دور و نقطه در ابیات عرفانی شعر حافظ
«نقطه» و «دور» (دایره) بهعنوان دو نماد اصلی در هستیشناسی و فرم زبانیِ ادبیات عرفانیِ عصر حافظ حضور داشته است. نقطه بهمنزلۀ وحدت (ذات حق/ انسان کامل) و دایره بهمثابۀ کثرت (عوالم معنا و شهود) معانی پایهای این دو نماد هستند که قابلیت بازتعریف مفاهیم جزئیتری را مطابق با متن عرفانی در خود فراهم کردهاند: «طرح آفرینش کائنات»، «استمرار حضور، نظارت و جذبیت پیدرپی حق» و «سیر سلوک سالک». حافظ این دو نماد را با کارکردهای ناهمگون و شیوهای متفاوت از شعرای قبلی (همچون شیخ شبستری) در غزلیات خود بهکار گرفته است. دوگانۀ نقطه و دور بهسبب تجرید و انتزاع ذاتی، بیشتر در معرفتشناسی عرفانی شعر حافظ جای گرفتهاند و کمتر میتوان از آن معنایِ غیر استنباط نمود. معانی نمادین این دوگانه در ترکیب و ساختار فرمی عبارات و مصرعهای غزل حافظ -به مدد تمهیدات و صناعات ادبی- به لغزش یا معطلی گرفتار میشوند تا فردیت شاعر و ابداعات ادبی وی بروز پیدا کند و لایههای درونیتر معنا با فعالیت ذهنی مخاطب هویدا شود. در مقالۀ حاضر تلاش شده است تا با تفسیر مفاهیم نمادین نقطه و دور در سنت، علت ارجاع مفاهیم عرفانی به این دو عنصر آشکار شود؛ همچنین با تکیه بر دو روش ساختارگرایی و نشانهشناسی، معانی و دلالتهای ضمنیِ نقطه و دور در ابیات عرفانی حافظ مشخص گردد.
https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_43416_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2016-08-22
105
130
نقطه
دور
دایره
حافظ
رمزگان عرفانی
رسول
کمالی دولت آبادی
rasokam@gmail.com
1
عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی سپهر اصفهان
LEAD_AUTHOR
سید ابوالقاسم
حسینی(ژرفا)
azharfa@gmail.com
2
استاد دانشگاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه ای فلسفی در نظریه فیلم
چکیده: این پژوهش با روشی توصیفی تحلیلی در پی بررسی چیستی نظریه فیلم و مباحث مرتبط با آن است. عام بودن و مربوط به فیلم بودن ویژگیهای اساسی نظریه فیلم هستند. نظریه فیلم از قوانین و قواعدی برخوردار است که جنبه توصیفی یا هنجاری دارند و در صدد است مفاهیم سازنده آنها را توضیح ودهد. قوانین یا قواعد توصیفی به منزله علت عمل میکنند و از این جهت نظریه جنبه تبیینی دارد. جنبه تبیینی نظریه ناظر به کشف قوانین و قواعد انضمامیای است که همگان آن را به کار میبرند. بر این اساس نظریه فیلم تجربه فیلمسازان و تجربه بینندگان از فیلم را به صورت نظاممند صورتبندی مفهومی میکند و به تبیین قوانین و قواعد فیلم به عنوان یک پدیده میپردازد. گرچه تاریخی بودن نظریه موضوعات ومسائل جدیدی را فراروی نظریهپردازان فیلم قرار میدهد اما نظریههای پیشین را از اساس دچار تغییر نمیکند. نظریه فیلم در سه حوزه تولیدکنندگان، متن و مخاطب و زیربخشهای آن فعال خواهد بود و بنابراین نه یک نظریه جامع بلکه نظریههایی در عرصههای مختلف ذکر شده وجود خواهد داشت. البته در تمام عرصههای فوق میتوان به نظریههایی هماهنگ و سازمند با هم رسید و به این معنا نظریهای جامع داشت. آنچه این هماهنگی و سازمندی را به وجود میآورد مبانی فلسفیای (فلسفه محض و فلسفه هنر) است که نظریهها بر آن ابتنا یافتهاند.
https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_43415_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2016-08-22
131
154
نظریه
تبیین
قانون
نظریه فیلم
تاریخمندی
سید حمید
میرخندان
h.mirkhandan@yahoo.com
1
مدیر گروه هنرهای رسانه ای، دانشکده صدا و سیما- قم
LEAD_AUTHOR
علی اصغر
فهیمی فر
fahimifar@modares.ac.ir
2
معاون پژوهش دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR