TY - JOUR ID - 43421 TI - تبیین هنر در اندیشه‎ی ابن عربی، بر اساس نظریه قلب و مظهریت جامع انسان JO - الهیات هنر JA - TOA LA - fa SN - 2383-1227 AU - کیادربندسری, علی AD - دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 1395 IS - شماره ششم SP - 37 EP - 52 KW - هنر KW - تجلی KW - مظهر KW - قلب KW - خیال DO - N2 - هر چند مساله‎ی هنر نه به شکل امروزی برای ابن عربی مطرح بوده و نه اساسا در کانون اندیشه‎ی او قرار داشته، اما می‎توان از مباحث وجودشناختی و انسان‎شناختی او مبانی منسجمی را در این خصوص به دست آورد و مسائل دنیای امروز هنر را در افقی تازه مشاهده کرد. مسائلی از این دست که هنر به چه معناست و یا چه فایده‎ای بر آن مترتب است اگرچه به صراحت در آثار ابن عربی مطرح نیست و بحث مستقلی از آنها در مکتوبات حجیم شیخ اکبر وجود ندارد اما می‎توان از رهگذر خوانشی معطوف به اکنون و آینده از مبانی نظری ابن عربی، و بسط منطقی آنها، خطوط اصلی نگاه او به این امور را دریافت. در این مقاله قصد داریم تا با استفاده از نظریه‎ی تجلی و مظهریت عالم امکان برای حضرت حق، چیستی هنر و فایده‎ی مترتب بر آن را تبیین کرده و سرفصل‎های بنیادین نگاه محیی الدین به هنر را تا حدودی روشن سازیم. از این رو ابتدا سه حیث متفاوت انسان در نظریه‎ی تجلی را بررسی کرده و سپس با تبیین مفاهیم اساسی انسان‎شناسی ابن عربی نظیر مقام قلب و جامعیت وجودی انسان، شان خیالی هنر به مثابه‎ی مظهری جامع را نشان می‎دهیم. UR - https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_43421.html L1 - ER -