مدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-122713961120190121Patterns of Perception and Interaction in Architecture in the Light of Abd al-Qāhir al-Jurjānī's Views on Rhetoricالگوهای ادراک و تعامل در معماری اسلامی با الهام از آراء عبدالقاهر جرجانی در بلاغت13116035238FAزکیه السادات طباطبایی لطفیدانشجوی دکتری معماری اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
مربی گروه مطالعات معماری ایران، موسسه هنر و اندیشه اسلامی0000-0002-7486-742Xمحمدتقی پیربابائیدانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز0000000263059611Journal Article20181008This essay discusses patterns of perception and interaction in architecture inspired by Abd al-Qāhir al-Jurjānī's views on rhetoric. In this view, the presence, perception, and interaction of architect, building and the observer/inhabitant has been looked upon as a whole. So, by referring to al-Jurjānī's views on rhetoric based on the unity of words and meaning and exploring his ideas on creation and conduct of meaning in conformity with the theoretical basis of the study, his views on order and poetic imagery were studied as a basis for explaining the architectural patterns of perception. Based on this inspiration, three patterns of allegory, metaphor and envision were suggested and defined as levels of perception and interaction in architecture. These patterns are described in order as propositional, creative and presential; and the architectural attributes of form, function, and meaning are relatively recognized as different prior and bold aspects of perception for each. These patterns were also discussed for their functions in providing the means of detailed and concise perception of the space as different levels of creation and comprehension of meaning in architecture.این جستار با نظر به آرای عبدالقاهر جرجانی در بلاغت، به طرح الگوهایی از تعامل و ادراک انسان در معماری برآمده است. در این نگاه، حضور، ادراک و تعامل معمار، بنا و مخاطب به عنوان یک مجموعهی واحد مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا، با استناد به آرای عبدالقاهر جرجانی در بلاغت مبتنی بر وحدت لفظ و معنا، و کنکاشی در نظریات او در آفرینش و انتقال معنا، مباحث نظم و صور خیال او به عنوان منبع الهامی در تبیین الگوهای ادراکی در معماری اسلامی بر آمده و مبتنی بر این الهام، سه سطح از ادراک و تعامل را به مثابه الگوهای معمارانه پیشنهاد و تبیین نموده است. الگوهای ادراک و تعامل در معماری در این نگاه، متناظر با سه الگوی تمثیل، استعاره و تخییل در معماری، مبتنی بر سه سطح از الگوی ادراک و تعامل حصولی، خلاق، و حضوری تعریف میشود که در تناظر با آنها، مؤلفههای معمارانهی فرم، عملکرد و معنا به عنوان مؤلفههای مقدم و برجسته در تعامل ادراکی میباشند. این رویکردها بر اساس کارکردهای متفاوتشان در امکانپذیری درک تفصیلی و اجمالی از فضا به عنوان الگوها و سطوح مختلف آفرینش و خوانش معنا در معماری تبیین شدند.https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_35238_799323efd3f3b90e897ee6550e332212.pdfمدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-122713961120190121The Conceptual Framework of Zinat in Shiite Traditionشبکه مفهومی زینت در سنت روایی شیعه54635234FAسید ابوالقاسم حسینی(ژرفا)استاد دانشگاهJournal Article20180610There are three important keywords for the concept of beauty in Quran and Sunnah: <em>Hosn</em>, <em>Jamal</em>, and <em>Zinat</em> (adornment). We can recognize the concept of beauty in Islamic culture by defining the conceptual framework of these three keywords. I claim that <em>Zinat</em> (adornment) is the most important keyword among those three. <br />This article seeks to review the conceptual framework of <em>Zinat</em> (adornment) in Shiite tradition i.e. the hadiths narrated by infallible Imams. I collected all of the hadiths related to the subject without discussing the reliability of their narrators. On the other hand, I have just mentioned a hadith for each field. Also, I do not consider the narrators, because this article does not deal with the authenticity of the hadiths. <br />Therefore, it is argued in this article that one can find a comprehensive and complete picture of all the hadiths about <em>Zinat</em> (adornment) in the Shiite tradition; however I have not mentioned all the hadiths in terms of this issue.در قرآن و سنت، سه کلیدواژه اصلی ناظر به مفهوم زیبایی، «حُسن» و «جمال» و «زینت» هستند. تحلیل شبکه مفهومی هر یک از این سه کلیدواژه، راهگشای دریافت مفهوم و مصادیق زیبایی در فرهنگ اسلامی است. از این میان، زینت نزدیکترین ارتباط را با قلمرو مطالعات زیباییشناسی (Aesthetics) دارد. برای تحلیل شبکه مفهومی زینت، باید به قرآن کریم و دیگر منابع فرهنگ اسلامی بویژه روایات معصومان ـ علیهم السلام ـ مراجعه نمود.<br /> در این مقاله، با روش کتابخانهای و به شیوه تحلیلی، شبکه مفهومی زینت، در دایره روایات معصومان در مهمترین منابع شیعی، تصویر شده است. مبنای گردآوری این روایات، پرهیز از نقد سندی و تکیه بر گزینش محتوایی بوده است. روش گزینش محتوایی روایات بدین سان است که در ذیل هر عنوان برگرفته شده از نص یا ظهور روایات، تنها یک حدیث ذکر شده است. نیز سند روایات حذف شده و فقط در ترجمه، به قائل سخن اشاره گشته است. بدین قرار، نمیتوان این مقاله را به منزله یک کورپس (corpus) یا اندامگونه همه روایات زینت تلقی نمود. اما در عین حال، میتوان ادعا کرد که همه مفاهیم اصلی مندرج در گستره مفهومی زینت در روایات شیعی، در این مقاله گزارش شده؛ گرچه خود روایات یک به یک ذکر نگشتهاند.https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_35234_d11fb44887c5ea8c90b86b4520992f6c.pdfمدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-122713961120190121An Investigation on the Role of Art According to A Philosophical and Religious Approachتبیین جایگاه هنر در رهیافت فلسفی- دینی477235235FAناصر مومنیفلسفه اسلامی، دانشگاه پیام نور، اصفهانمهدی گنجورعضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهانJournal Article20171114In this article I investigate the concept of art based on a philosophical and religious approach through focusing on the leading ancient Greek philosophers' views, which have had great influence on later theories on art, and Muslim philosophers' thoughts. Applying a descriptive analytic study I seek to reveal the crossway of the two paths of religious and philosophical thoughts on art. As most of the theories on art are in agreement with the issues about ethics and training, the issues related to religious thoughts, the faithful have applied art for their purposes. Thus, first I study the scholars' theories on the nature of art, its position and the reasons people appeals to it. Then I review the role of art in Islam and how it finds expression in Islamic culture. Muslim artists have great attitudes toward spiritual views and consider art as the manifestation of Devine Beauty. Such attitude leads to transcend the Islamic art. Finally I come to the conclusion that both philosophy and religion are in agreement about the significant role of art in actualizing human's potentiality and spirituality. They also have similar concerns about the disadvantages of art on training and ethics.در این مقاله"هنر" با رهیافتی فلسفی و با تمرکز بر دیدگاه فیلسوفان معروف یونان باستان، که سهم عمده ای در تحلیل و تبیین آن داشته و در جهت گیری اندیشه آیندگان مؤثّر بوده اند و با نظر به نگرش فیلسوفان مسلمان، مورد کاوش قرار می گیرد و به روش توصیفی- تحلیلی، تلاش می گردد تلاقی نگرش فلسفی و دینی در مقوله هنر نشان داده شود. زیرا همانطور که بسیاری از اندیشه ورزی های هنری، در مسائلی همچون اخلاق و تربیت با دین هم داستانند، دین داران نیز در پیشبرد اهداف خود از هنر بهره برده اند، بنابراین در ابتدا نظریات برخی اندیشمندان بزرگ دربارۀ حقیقت هنر، چرایی گرایش به آن و جایگاه آن بررسی می شود و سپس با تمرکز بر جایگاه هنر در دین اسلام و اشاره به باز نمود آن در فرهنگ اسلامی، جایگاه هنر از این رهگذر به اختصار تبیین می گردد. نگرش قدسی که در آن هنر باز نمود هنر الهی و نشانه ای از زیبایی های حقیقی است، در هنرهای مختلف مسلمانان بروز کرده و در تعالی آنها نقش چشمگیری داشته است. به این ترتیب، اندیشه و دین، هم در اهمیت هنر و نقشی که می تواند در شکوفایی استعدادها و بعد معنوی انسان داشته باشد، به یکدیگر نزدیکند و هم در دل نگرانیشان از تأثیر سوئی که بر تربیت و اخلاق می تواند داشته باشد همداستانند.https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_35235_753a958ffa7301115b55ae1bee62a415.pdfمدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-122713961120190121A Survey on the Role of Imam Ali (P.B.U.H) in Islamic Calligraphy Through Historical and Mystical Studiesبررسی جایگاه تاریخی و عرفانی امام علی (علیهالسلام) در هنر خوشنویسی اسلامی7310835236FAعبدالله محمدی پارسادانش آموخته سطح چهار حوزه و دانشجوی دکتری معارف اسلامی در دانشگاه معارف اسلامی قم، ایرانJournal Article20180217The present inquiry seeks to review the role of Imam Ali (PBUH) in Islamic calligraphy and how the origin of the art is attributed to him through historical and mystical studies. In this regard, first I review the historical role of Imam Ali (PBUH) according to the history of Islamic calligraphy and the development of various calligraphic styles used for writing the Arabic script. Then I study how the respect of calligraphers to Imam Ali found expressions in <em>Helye nevisy</em>, motifs of inscriptions and animated motifs. Finally, I reveal that the role of Imam Ali in calligraphy is not limited in historical or artistic bounds rather calligraphers consider a mystical and mysterious position for him and addressed him " the first of all masters" or even metaphorically named him as period or line of the scripts. Such belief paves the way for a significant combination between Islamic calligraphy and mysticism. Moreover, Muslim calligraphers consider Imam Ali as the crossway between the two realms of art and mysticism. In addition, the present inquiry shows Islamic calligraphy is not only graphical forms or visual techniques but also a method of Islamic spirituality and mysticism that opens the gate to the hidden dimensions of the universe so like Imam Ali known as the gate of the city of knowledge.این نوشتار، در صدد بیان هستی، چیستی و چگونگی تجلّی جایگاه امام علی ع در هنر خوشنویسی، از منظر تاریخی و عرفانی است. از این رو ابتدا جایگاه تاریخی امام علی ع را با بررسی دوره پیدایش خوشنویسی اسلامی و اقلام رسمالخط عربی آغاز کرده و در ادامه به شواهدی از تجلی ارادت خوشنویسان به مقام ولایت علوی، در محتوای نوشتاری اعم از «حلیه نویسی»، «نقش مایههای کتیبهها»، «جاندار نگاریها» پرداخته و در آخر نشان میدهد که جایگاه حضرتش، تنها معطوف به موارد تاریخی و محتوایی نبوده و هنرمندان خوشنویس، مقام ن که رمزآلود و عرفانی نیز برای ایشان قائلند که عناوینی چون «سرسلسله استادان»، «جایگاه سمبلیک نقطه-خط» متکفل بیان آن است. تا جایی که قبول جایگاه عرفانی ایشان در هنر خوشنویسی، بخش مهمی از پیوند میان خوشنویسی و عرفان اسلامی را تأمین کرده و به حدّی است که میتوان امام علی ع را ملتقای عرفان و هنر دانست. این نوشتار می تواند بر روی آن دسته از کسانی که خوشنویسی را تنها در چارچوب تنگ شیوههای گرافیکی و تکنیکهای بصری مطالعه میکنند، بابی از عرفان و اعتقادات رمز آمیز را نیز بگشاید. بابی که همچون باب شهر علم، در وجود امام علی ع تجلی یافته است.https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_35236_7c6d48078ce4067608de2da0a2df27ae.pdfمدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-122713961120190121Suhrawardi’s Spritual Taste Knowledge and Comparing it with Kant’s View on Spiritual Tasteمعرفت «ذوقی»سهروردی و مقایسه آن با «ذوق» نزد کانت10913035237FAمحمد علی بهشتیحوزه علمیه قمJournal Article20160730The present study seeks to investigate Suhrawardi’s intellectual sources of philosophy and an expansion of the concepts of spiritual taste, intuition, observation, and illumination, while shedding light on similarities and differences between discursive (Greek) philosophy and <em>Hikmat ḏawqi</em> (spritual taste philosophy). No difference between <em>Hikmat ḏawqi</em> and discursive philosophies and explanation of the key position of spiritual taste are the facts resulted from analysis of the views presented by Shihab al-Din al-Suhrawardi. In the concluding section of the study, I would compare the concept of spiritual taste in Suhrawardi’s and Kant’s views in the modern philosophy. چکیده <br /> این تحقیق در صدد است تا به بررسی منابع فکری فلسفه سهروردی و بسط مفاهیم ذوق ، شهود، مشاهده و اشراق و در پایان به شباهت ها و تفاوت های حکمت بحثی و ذوقی به طور کلی پرداخته شده است.عدم مخالفت ذوق و بحث و جایگاه کلیدی ذوق نیز، نتیجه ای است که از تحلیل نظرات این حکیم در این فصل به دست می آید. مقایسه مفهوم ذوق نزد سهروردی و کانت در فلسفه مدرن، پایان بخش این تحقیق است.<br /> چکیده <br /> این تحقیق در صدد است تا به بررسی منابع فکری فلسفه سهروردی و بسط مفاهیم ذوق ، شهود، مشاهده و اشراق و در پایان به شباهت ها و تفاوت های حکمت بحثی و ذوقی به طور کلی پرداخته شده است.عدم مخالفت ذوق و بحث و جایگاه کلیدی ذوق نیز، نتیجه ای است که از تحلیل نظرات این حکیم در این فصل به دست می آید. مقایسه مفهوم ذوق نزد سهروردی و کانت در فلسفه مدرن، پایان بخش این تحقیق است.https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_35237_3a2a9eeb6ec7762c22b532aff61240b4.pdfمدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-122713961120190121A Neo-formalist Reading of Visiting Majnoon to Leili from Haft Awrang of Ibrhim Mirza«خوانش نوفرمالیستی از نگاره دیدار لیلی و مجنون هفت اورنگ ابراهیم میرزا »16119435239FAفریده آفریندانشگاه0000-0001-6299-628XJournal Article20170812Most sources agreed on the novelty of some of Ibrahim Mirza`s paintings in <em>Haft Awrang</em> kept in the Ferier Collection. This research is carried out through a descriptive- analytic method and based on the neo-formalist theoretical framework. In order to answer the question of how the form and content connect in this work with regard to the general characteristics of Iranian painting, it focuses on the structural and formal features of the work with the emphasis on its decomposition, breakdown of the visual elements and the relationships between them. Also, we use the terms of form and meaning from the semantic levels of Roland Barthes theory, the structuralist thinker. At the final stage and the assessment level, we refer to the proportion of form for the expression of the content. The purpose of opening the levels of meaning is to highlight the structural bases governing this image and the possibilities that it opens to the future art. The result of the neo-formalist reading of this image is that the levels of meaning indicate that the focus of poem and the composition of the painting are not completely in accordance to each other, and a breakthrough between the narrative focal and the composition of the painting has happened. Also, the open and snaky structure, parallel and open plans and lack of frame, highlights fluidity in the structure, which dynamism, and actions of human beings, which is not a suitable form for implying the meaning that is the virtue of the love process.بیشتر منابع بر نوبودگی برخی نگارههای مجموعه هفت اورنگ ابراهیم میرزا محفوظ در مجموعه فریر متفق القولاند. بررسی نگارهی این پژوهش به شیوه تحلیلی-توصیفی و با تکیه بر چارچوب نظری نوفرمالیستی نوئل کرول صورت گرفته است تا پاسخی بر چگونگی نحوه ارتباط فرم و معنای این اثر باشد. برای پاسخ سوال چگونگی نحوه ارتباط فرم و محتوا در این اثر با توجه به ویژگیهای کلی نگارگری ایرانی، بر ویژگیهای ساختاری و فرمال اثر با التفات بر تجزیه آن به اجزا و عناصر تجسمی و روابط بین آنها تمرکز شده است. افزون بر این برای تحلیل چگونگی رابطه فرم و معنا از سطوح معنایی رولان بارت بهره جسته شده است. در سطح ارزیابی به مناسب بودن یا نبودنِ فرم این اثر برای بیان محتوا اشاره شده است. هدف از گشودن سطوح معانی در تناسب با ویژگیهای فرمال این است که قاعدههای تصویری حاکم بر این تصویر و امکاناتی که تصویر مذکور برای هنر آینده میگشاید؛ برجسته شوند. نتیجه خوانش نوفرمالیستی اینکه کانونهایروایی و ترکیببندی نقاشی بهطورکامل همخوان نیستند و گسست معناداری میان کانونهای روایی و ترکیببندی نقاشی به وجود آمده است. ساختار باز و مارپیچی و پلانهای موازی و گشوده و عدم وجود کادر، سیالیت در ترکیببندی و پویایی کنشهای انسانی را بارز میکند. همترازی مجنون در کنج این مارپیچ با نابالغان و افراد حاشیهای جماعت قبیله، نشان میدهد مراحل عشقورزی مجنون چندان در کانون توجه نقاش نبوده است.https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_35239_31e79f125680c3ee588afb64af8ed39a.pdf