مدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-12271396920181222Genius and its role in the Schopenhauer thought.نبوغ و نقش آن در اندیشهی آرتور شوپنهاور53033833FAعلی سلمانیاستادیار فلسفه هنر دانشگاه بوعلی سیناسامان امجدیکارشناسی ارشد فلسفه هنر دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20180206Genus in the modern aesthetics has especial place. Although this concept had wide meaning in the past, but its meaning have confined in the seventeen and eighteen century and mostly bound to aesthetic debates. Most thinkers that refer to this concept in his aesthetic thought introduce that as faculty of invention of artwork. Genus is the most important concept in the Schopenhauer's philosophy. He first proves that the world is evil, and believes that by tow way we can avoid this evil. One of the ways is art, i.e., the result of Genus. Determination of the genius's position in the whole of Schopenhauer's thought is the main goal of this essay. In the next step we effort that reply to this question: what is the meaning of Genus in the Schopenhauer philosophy and what is its different with other already putted meanings? It seems that Schopenhauer refers to wide meaning for genuine in comparison to other thinkers and he ascribes taste functions to Genus. This point indicate that the judging of artwork require invention.نبوغ در زیباشناسی مدرن، از جایگاه بسیار ویژهای برخوردار است. اگرچه این مفهوم در ابتدا از دلالت معنایی بسیار گستردهای برخوردار بوده است، اما معنای آن در قرن هفدهم و هجدهم محدود میشود و تا اندازهی زیادی منحصر به مباحث زیباشناختی میگردد. غالب متفکرانی که در نظام زیباشناختی خود به این مفهوم پرداختهاند آن را قریحهی ابداعی می دانند که منجر به خلق اثر هنری جدید می گردد. نبوغ یک مفهوم کلیدی در فلسفهی شوپنهاور است. او بعد از اینکه شرارت عالم را اثبات مینماید و راه نجات را اعراض از اراده معرفی میکند، یکی از روشهای این اعراض را نبوغ و محصول استثنایی آن یعنی هنر، میداند. تبیین جایگاه نبوغ در نظام فلسفی شوپنهاور مسالهی اصلی این نوشتار است. در ذیل همین عنوان تلاش میشود تا به این سوال پاسخ داده شود که معنای مورد نظر شوپنهاور از نبوغ و تفاوت آن با معانی شناخته شده چیست؟ به نظر میرسد که شوپنهاور در مقایسه با اندیشمندان دیگر معنای گسترده تری به نبوغ حمل مینماید و در پرتو همین امر کارکردهای ذوق (یا همان قوهی داوری) را نیز به آن نسبت میدهد. همین امر حاکی از آن است که از نظر شوپنهاور داوری اثر نیز مستلزم ابداع است و از همین روی باید به نبوغ واگذار گردد. نبوغ قوهای طبیعی، غیر قابل آموزش و در مقابل عقل است.مدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-12271396920181222The mystical symbols in the paradise images of Mir Heydar's Miraj Nameh(Based on Quranic verses and Islamic thoughts)نمادهای عرفانی در نگارههای بهشت معراجنامه میرحیدر(براساس آیات قرآن و اندیشههای اسلامی)316033834FAمهدی محمدزادهدانشیار دانشگاه هنر اسلامی تبریزرحیم چرخیمربی دانشگاه هنر تبریززهرا یاریکارشناسی ارشد دانشگاه هنرهای اسلامی تبریزولی جوادی آذرمربی دانشگاه هنر اسلامی تبریزJournal Article20180602Paradise described in the Koran and Islamic tradition is exprssed in detail. According to the necessity of illustrated manuscripts, Islamic painting attention to this issue. One of the copies that are the subject paradise the imagery has been widely illustrated version of Mir Heidar. Due to the spiritural nature on one hand and on the other hand mystical context Timurid era, this version painters have used the frequently of mystical symbols.<br /> The objective of this article is to achieve the visual interpretation of Paradise and its Quranic narratives by the Timurid painters.<br /> In addition to identifying and studying the mystical symbols in these images through descriptive-analytic method, the present research tries to investigates 6 paradise images of this work of art that obtained by a library method. <br /> In this regard, the question of the present research is that "which mystical symbols did the Timurid illustrators of Mir Heydar's Miraj Nameh use in expressing the image of Paradise?".<br /> The present study paid in a descriptive method, to the consider of mystical symbols of the six heavenly figurs of the version. The results of the study revealed that the painters were intended not only to illustrate of the story but also, have represent of their symbolic conceptsl, such as crowns, throns, river and etc. in this way, the external virtualing that indicated story have led in the inward virtualing is that the religious education.توصیف بهشت، در قرآن و روایات اسلامی به تفصیل بیان شده است. نقاشی اسلامی نیز بنا به ضرورت نسخ مصور، به تصویرگری این موضوع توجه نموده است. یکی از نسخی که موضوع بهشت به صورت گسترده در آن تصویرسازی شده است نسخۀ مصور معراجنامۀ میرحیدر میباشد که به توصیف روایی معراج پیامبر (ع) پرداخته است. با توجه به ماهیت معنوی موضوع معراج از یک سو و بافتار عرفانی عصر تیموری از سوی دیگر، نگارگران این نسخه به دفعات از نمادهای عرفانی در تصویرگری آن بهره بردهاند.<br /> هدف: دستیابی به نحوۀ ترجمان بصری بهشت و روایتهای قرآنی آن توسط نقاشان دورۀ تیموری است.<br /> پژوهش حاضر میکوشد ضمن شناسایی و مطالعۀ نمادهای عرفانی این نگارهها با روش توصیفی ـ تحلیلی، به بررسی 6 نگارۀ بهشتی از نسخۀ مذکور بپردازد که به روش کتابخانهای به دست آمدهاند.<br /> سوال پژوهش این است؛ مصوران این نسخه از کدام نمادهای عرفانی در بیان تصویری بهشت بهره گرفتهاند؟ <br /> نتایج نشان میدهد: نگارگران علاوه بر مصور نمودن داستان؛ به بیان مفاهیم نمادین مورد نظر خود پرداختهاند،این بیان تصویری برگرفته از دیدگاه عارفانۀ مصوراین نگارهها میباشد،از جمله مفاهیمی همچون:محراب، تاج، نهرها و... تااز معنای ظاهری که بیانگر داستان است، به معنای باطنی که همان معارف آموزههای دینی است رهنمون شوند.مدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-12271396920181222Rebuilding of Heaven Architecture Based on Quranic Verses and Hadithsبازسازی معماری بهشت با تکیه بر آیات و روایات618833835FAمحمد جواد سعیدی زادهدانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب، رشته حکمت هنر دینیJournal Article20180709According to the teachings of the Quran, human has been combined from body and spirit and after death and raising of Resurrection also will continue to his life. Heaven and Hell are the two positions that have considered for the eternal life of man. The question of this writing is that according to the type of life of human, how is the buildings of Elysian? <br /> The aim of this research is that based on Quranic verses and hadiths, and, as much as possible, to get exact drawing and explaining for the architecture of heaven that this can be an inspirational model for Iranian gardens. The research method is descriptive – analytic and the data collection is done through library study. <br /> The result of this research show that Heaven is in the form of several gardens that can find features of its architecture from the wills and needs of human on the one hand and the environmental capacities on the other handبر اساس آموزههای قرآن کریم انسان از جسم و روح ترکیب یافته و پس از مرگ و برپایی قیامت نیز به حیات خود ادامه خواهد داد. بهشت و دوزخ دو جایگاهی هستند که برای زندگی ابدی انسان در نظر گرفته شدهاند. پرسش این نوشتار آن است که با توجه به این نوع از حیات انسان، بناهای بهشتی چگونه است؟ هدف از این پژوهش آن است که با تکیه بر آیات و روایات، و در حد امکان، به ترسیم و تبیینی دقیق از معماری بهشت دست یابد که این خود میتواند الگویی الهامبخش برای باغهای ایرانی گردد. روش تحقیق این نوشتار توصیفی ـ تحلیلی است و ابزار گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای است. نتیجهی این بررسی چنین نشان میدهد که بهشت به صورت باغهای متعددی است که میتوان ویژگیهای معماری آن را با توجه به خواستها و نیازهای انسان از یک سو و ظرفیتهای محیطی بهشت از دیگر سوی به دست آورد.مدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-12271396920181222social and political role of art in FARABI'S utopia according to the concept of happinessنقش اجتماعی و سیاسی هنر در مدینه فاضله فارابی با توجه به مفهوم سعادت8910833836FAسمیه جلالیانکارشناسی ارشد دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس تهرانمهدی کشاورز افشاراستادیار دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20180103Happiness is a key world in FARABI’S politics and social thought and generally in peripatetic philosophers. From one hand, he thought that the goal of society and politics are happiness. In his view this goal only in utopia is achievable. Further more he believed that the goal of art is taking people to happiness. The question of this paper is relationship between art and society in FARABI’S view. In other world the goal of this paper is study the social and political role of art.<br /> The method of this research is fundamental, analytical descriptive.The method of gathering data is from books, articles and interview.<br /> Results show that FARABI spoke about happiness in society, happiness in other world and happiness in knowledge. THE SECOND TEACHER also spoke about the condition in which happiness is available, such as the perfection in theoretical and practical knowledge, disappearing all of baseness and ugliness and etc. FARABI positioned artist in the second place after president of utopia. They assisted him delivering society to happiness.Actually artist by preparing suitable conditions in which happiness is available had significant role in taking people to happiness .so art have important role in society and politics.سعادت کلید واژه اندیشه سیاسی و اجتماعی فارابی و به طور کلی اندیشه مشاء است. او از سویی هدف از سیاست و اجتماع را رساندن انسان به سعادت می داند. به زعم ولی این هدف تنها در مدینه فاضله و ریاست نبی(یا فیلسوف) امکان پذیر است. از سوی دیگر او غایت هنر را هم رساندن انسان به سعادت معرفی می کند. مسئله این پژوهش بررسی رابطه هنر و اجتماع در اندیشه فارابی با توجه به مفهوم سعادت است. در واقع هدف از این مقاله این است که با توجه به اینکه هدف هنر و سیاست رساندن انسان به سعادت است، نقش سیاسی و اجتماعی هنر در مدینه فاضله فارابی بررسی شود. روش تحقیق به لحاظِ هدف بنیادی و به لحاظِ ماهیت و روش توصیقی-تحلیلی است. روش گردآوریِ اطلاعات به صورت کتابخانه ایست. نتایج نشان می دهد که فارابی از سعادت در اجتماع، سعادت اخروی و سعادتی که حاصل از معرفت است، سخن می گوید. معلم ثانی همچنین شرایطی را برای دستیابی به سعادت مطرح می کند، ازجمله: کمال معرفت نظری وعملی ، از بین رفتن زشتی ها و پلیدیها و ... . فارابی همچنین جایگاه هنرمند را در جامعه بعد از نبی قرار می دهد و او را یکی از بازوان رئیس مدینه برای رسیدن به سعادت می داند. در واقع هنر با فراهم کردن شرایط دستیابی به سعادت در جامعه ، نقش مهمی را در مدینه فاضله و در راستای رساندن جمهور به سعادت به عهده دارد. بنابراین هنر نقش مهمی در عرصه سیاست و اجتماع ایفا می کند.مدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-12271396920181222Explaining the concept of motivation for realizing the life of Tayyeb in the innate system of Muslim architectتبیین مفهوم انگیزش جهت تحقق فضای حیات طیبه در نظام فطری معمار مسلمان10913833837FAنسیم اشرافیاستادیار گروه معماری، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایرانJournal Article20170608Given that in the relationship between the architecture of the body and its interaction with the environment, the objective system works well; in an interaction that the architect and the audience with the work of architecture, his natural system plays an important role and, on the other hand, the concept of motivation as meaning The main structure of this system can lead the Muslim architect to create a living environment which, from the perspective of the Quran, translates the worldly prosperity and the afterlife of mankind, and since this life is realized by relying on the faith and the practice of righteousness, the present research tries Through the method of thematic interpretation, the epistemic cause (faith) and the cause of behavior (the act of righteousness) of the Muslim architect within the framework of the causes of the ivory to motivate the system He will examine the way of creating the living environment of Tayyeb, relying on the Qur'anic concepts, and in this regard, introduce the principles of architecture and urbanization corresponding to these causes in the natural system.با توجه به آنکه در روابط کالبد معماری و تعامل آن ها با محیط، نظام عینی کارکرد مناسبی دارد؛ در تعاملی که معمار و مخاطب با اثر معماری برقرار می کنند، نظام فطری او نقش مهمی ایفا می کند و از طرفی مفهوم انگیزش به عنوان معنای اصلی در ساختاراین نظام می تواند معمار مسلمان را جهت خلق فضای حیات طیبه که از منظر قرآن سعادت دنیوی و اخروی انسان را رقم می زند؛ سوق دهد و از آنجا که این حیات با تکیه بر ایمان و عمل صالح محقق می شود، پژوهش حاضر سعی دارد با روش تفسیر موضوعی، علت معرفتی (ایمان) و علت رفتاری(عمل صالح) معمار مسلمان را در چارچوب علل اربعه جهت ایجاد انگیزش نظام فطری او در خلق فضای حیات طیبه با تکیه بر مفاهیم قرآنی مورد بررسی قرار دهد و در این راستا اصول معماری و شهرسازی متناظر با این علل را در نظام فطری معرفی نماید.مدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-12271396920181222جستاری در آفات زینتها (با تأکید بر زینتهای محسوس)جستاری در آفات زینتها (با تأکید بر زینتهای محسوس)13916433838FAالهه شاه پسنداستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکدۀ تربیت مدرس قرآن مشهدسید محمد مرتضویدانشیار گروه معارف دانشگاه فردوسی، مشهدJournal Article20170201زیبایی و زینت در هر دو دستۀ معقول و محسوس، مورد توجه و علاقۀ آدمی است. در عین حال، هر کدام از آنها آسیبهایی دارد که در متون دینی مورد توجه و تحذیر بوده است. این مقاله بعد از بررسی آیات و روایات به این نتیجه رسیده است که مهمترین آسیب زیبایی معقول، تزیین و رهزنی شیطان است. دربارۀ زینتهای محسوس نیز باید توجه داشت که نحوۀ یادکرد زینتها به هنگام تشویق به بهرهگیری از آنها، بیشتر به عنوان نعمتی الهی و موجب توجه به خدا بوده است، حال آنکه به هنگام تحذیر، با قرین شدن به حیات دنیا، به مرتبهای نازل مخصوص شده است که در ورای آن امر والاتری قرار ندارد. آسیبهای مطرح شده برای توجه بیش از اندازه به زینتهای محسوس، نشان دهندۀ دلیل این تحذیرهای موکد و وجه این آزمون است که دوری از یاد خدا، بازداری انسان از امور مهمتر، فریبندگی، اعجاب و بزرگبینی، عصیانپیشگی، اضلال دیگران، و تعقلگریزی از این جملهاند.زیبایی و زینت در هر دو دستۀ معقول و محسوس، مورد توجه و علاقۀ آدمی است. در عین حال، هر کدام از آنها آسیبهایی دارد که در متون دینی مورد توجه و تحذیر بوده است. این مقاله بعد از بررسی آیات و روایات به این نتیجه رسیده است که مهمترین آسیب زیبایی معقول، تزیین و رهزنی شیطان است. دربارۀ زینتهای محسوس نیز باید توجه داشت که نحوۀ یادکرد زینتها به هنگام تشویق به بهرهگیری از آنها، بیشتر به عنوان نعمتی الهی و موجب توجه به خدا بوده است، حال آنکه به هنگام تحذیر، با قرین شدن به حیات دنیا، به مرتبهای نازل مخصوص شده است که در ورای آن امر والاتری قرار ندارد. آسیبهای مطرح شده برای توجه بیش از اندازه به زینتهای محسوس، نشان دهندۀ دلیل این تحذیرهای موکد و وجه این آزمون است که دوری از یاد خدا، بازداری انسان از امور مهمتر، فریبندگی، اعجاب و بزرگبینی، عصیانپیشگی، اضلال دیگران، و تعقلگریزی از این جملهاند.