مدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-122713961020181122Nominalism, Functionalism, and Identity in Fiqh of Artاسمگرایی، کارکردگرایی و هویتگرایی در فقه هنر52435700FAهادی جهانگشای اباجلودانش آموخته حوزه علمیه و دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهبابوالقاسم علیدوستاستاد درس خارج حوزه علمیه قمJournal Article20190625
What should a faqih (jurisprudent) rely on, when trying to find the jurisprudential rule of matters: name, function and/or identity? The results obtained from these three approaches are obviously different. Likewise, it is necessary to first review and look deep down into these three approaches in order to attain an awareness of the approach of Fiqh and its resources and finally to understand what position religious texts and Shi'i jurisprudence take in this regard. Consequently, we will be able to adopt the correct and complete inference method by adherence to these texts in accordance with jurisprudential rules.
Having examined the existing texts, we come across two matters which seem to have apparent inconsistency at first sight. There are some rules in religious texts which can be interpreted and looked upon from a functionalist perspective, for example: (God Almighty forbade wine not for its name but for its effects; so that which results in drunkenness is wine). On the other hand, there are some traditions from which nominalism can be interpreted. In this case, the most important obligation incumbent upon faqih is to know the correct case, that is, to know if the tradition refers to a label or a name. In Shi'i jurisprudence (fiqh), most jurisprudents apply themselves to nominalism unless, due to certain reasons, a faqih quits nominalism and turns to functionalism with respect to the dominant jurisprudence and jurisprudential principles and procedures. In this case, the issue of the relation between judgment and subject is raised in fiqh. Also, the current article on functionalism and nominalism aims to address music and ghena as one of the artistic definitions. The author presents a new approach to jurisprudential researches through defining identity, illustrating its difference with functionalism and explaining some of its jurisprudential aspects. Accordingly, due to the change in the identity of some definitions using this method, their rule also changes.
Finally, the present study focusing on the principle of nominalism in Shi'i jurisprudence (fiqh) shows that the criterion for the use of functionalism or identity is subject to Shari'ah's explanation, the understanding of the custom, or the perception of reason.
فقیه در فقه برای پیدا کردن حکم فقهیِ موضوعات و مسائل، آیا باید بر محور اسم باشد یا کارکرد و یا هویت؟ بدیهی است که نتایج حاصل از این سه رویکرد با هم متفاوت است. برای آگاهی از رویکرد فقه و منابع آن دراینباره باید ابتدا این سه رویکرد را دوباره بازخوانی کرده و درنهایت به این برسیم که نصوص دینی و فقه شیعی دراینباره چه رفتاری داشته است؟ تا با تفقه در این نصوص با رعایت هنجارهای فقهی، روش استنباط صحیح و کامل را اتخاذ کنیم.
با تتبع در تراث اسلامی به دو عنوان برمیخوریم که در نگاه اول ناهمسو مینمایند. گروه اول، «الاحکام تدور مدار المسمیات» و گروه دوم «الاحکام تدور مدار الاسماء» است. در نصوص دینی آثاری داریم که حکایت از کارکردگرایی میکند مانند این روایت: «ان الله تبارک و تعالی لم یحرم الخمر لاسمها بل حرمها لعاقبتها، فما فعل فعل الخمر، فهو الخمر.» از طرف دیگر روایاتی داریم نوعی از اسم گرایی را حکایت میکنند، مانند: «انا نجد اشیاء قد وفق الله بین احکامها و ان کانت متفرقة و نجد اشیاء قد فرق الله بین احکامها و ان کانت مجتمعة.» در این وضعیت شناخت مصداق صحیح، یکی از مهمترین وظایف فقیه است.
در فقه شیعی، بیشتر فقها اصل را بر اسمگرایی قرار دادهاند مگر اینکه فقیهی با دلیل خاص از اسمگرایی دست برداشته و با توجه به فضای حاکم بر فقه و اصول و رویههای فقهی به سمت کارکردگرایی رفته است. در این تغییر روش، نهاد مناسبات حکم و موضوع در فقه مطرح میشود. در ادامه کارکردگرایی و اسمگرایی درباره غنا و موسیقی بهعنوان یکی از تعینات هنری بررسی میشود. به باور ما بابیان معنای هویتگرایی، تفاوت آن با کارکردگرایی و توضیح برخی از مصادیق فقهی آن، رویکردی جدید برای پژوهشهای فقهی باز میشود. با استفاده از این روش به دلیل تغییر هویت برخی از تعینات، حکم آن نیز عوض میشود.
درنهایت با تأکید بر اصل اسم گرایی در فقه شیعی، ملاک استفاده از کارکردگرایی یا هویت گرایی را منوط بهتصریح شارع، فهم عرف و یا ادراک عقل کرده است. البته نباید به بهانه یا با اعتماد بر اصلِ پر استثنا خوردۀ اسمگرایی از کارکردگرایی و هویتگرایی غافل شد و ظرفیت وسیعی را از فقه بدون توجیه موجّه از آن گرفت.مدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-122713961020181122Themes and Criteria of the Judgment in the Fiqh of Artموضوعات و ملاکات حکم در فقه هنر254235702FAمحمد جواد فاضل لنکرانیاستاد درس خارج حوزه علمیه قمJournal Article20190625<em>The current article first addresses the necessity of a different look at the concept of art which has moved away from a merely decorative purpose to involve one of the necessities of today’s social life. Then, through incorporating the fiqh of art into social jurisprudence (not individual jurisprudence) considers the themes and criteria of this part of fiqh to be different from those of</em><em> fiqh e Ta’abodi (associated with the intention of getting closer to Allah), illustrating that since a major part of social jurisprudence is non-Ta’abodi, the criteria of its judgment should be extracted and reviewed accordingly. </em>
<em>It is shown that some issues in traditions are not decisively ruled out in religion and are classified as “beyond”-mafoq- which are relevant; and ghena, music and sculpture are in the same category accordingly. In other words, ghena, and sculpture are prohibited (haram) if they are classified, and they are not prohibited (haram) by themselves. Likewise, flute, oud, </em><em>mizmār</em><em>and other musical instruments are forbidden (haram) if they fall into group of alat e lahv (</em>unpermissible enjoyment and entertainment instruments)<em>, otherwise they are not prohibited. </em>
Following the above discussion, the main goal is to expand and analyze “the method of Ijtihad in fiqh of art”. This study first presents the necessity of faqih’s view towards art as a requirement and examines the existing criteria in fiqh of art. Then, a discussion is presented on some independent or dependent subjects. Furthermore, due to several purposes, an artwork may be associated and deal with humor and wit, therefore fiqih should take these matters into consideration and issue rules accordingly.در این نوشتار ابتدا درباره لزوم تغییر نگاه به هنر سخن به میان میآید که از شکل صرفاً یک ابزار تجمل بهصورت یکی از ضرورتهای حیات اجتماعی امروز درآمده است. سپس با قرار دادن فقه هنر در ذیل فقه اجتماعی (نه فقه فردی)، موضوع و ملاکات این بخش از فقه را متفاوت از موضوع و ملاکات فقه تعبدی میداند، بهگونهای که چون بخش عمده فقه اجتماعی غیرتعبدی است، ملاکات احکام آن هم باید استخراج و بر اساس آن نظر دهی شود.
در ادامه با اشاره به اینکه برخی از عناوین موجود در روایات، بهصورت استقلالی مدنظر شارع نبوده است و ذیل عنوان دیگری به نام عنوان «مافوق» واقع میشدهاند که موضوعیت دارند؛ غنا، موسیقی و مجسمهسازی نیز از همین شمار هستند. به عبارتی غنا و مجسمهسازی اگر ذیل عنوان «لهوالحدیث»، «اضلال عن سبیلالله»، «قول زور» و ... قرار گیرد، حرام خواهد بود و فینفسه حرمتی ندارد. کما اینکه نی و بربط و مزمار و سایر آلات نوازندگی هم اگر ذیل عنوان «آلات لهو» واقع شود، حرام است و در غیر اینٌصورت همین عناوین حکم حرمت ندارند.
هدف از طرح این مباحث، گسترش و تحلیل «روش اجتهاد در فقه هنر» است. در این نوشتار ابتدا لزوم نگاه فقیه به هنر را بهعنوان ضرورت مطرح و سپس ملاکهای موجود در فقه هنر را بررسی میکنیم بعد درباره عناوین مستقل یا عناوینی که زیرمجموعه عنوان دیگری قرار دارند مباحثی را مطرح مینماییم. بهمقتضای کار هنری مقاصد گوناگون یا مسئله مزاح و شوخی پیش میآید لذا فقیه باید در صدور احکام به این نکات توجه کند.مدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-122713961020181122A Comparative Study of “Adapted Comic Arts” as a New Exception to the System of Literary and Artistic Property Rightsمطالعه تطبیقی نقیضهگویی در آثار ادبی و هنری؛ هدف کپیرایت یا نقض کپیرایت!4310435703FAسید حسن شبیری زنجانیدانشیار گروه حقوق مالکیت فکری دانشگاه قمJournal Article20190625<em> </em>
“Adapted Comic Art” is a kind of artwork which has long enjoyed a special status among different cultures and nations and has had a significant influence on the transmission of social, political, ethical and cultural concepts to its audience, which, in its broader sense, includes caricature, humor and artistic imitation, etc. Since the common aspect of such works is their adaptation from intellectual creation of others, in the copyright system they are known as an adaptive work per se. The main problem originates from the fact that, according to the traditional copyright system, the creator of the secondary work needs to ask for permission from the creator of the original work in order to create an adaptive work; commitment to such act concerning the above-mentioned works, however, can be an important obstacle to creators of these works and have a reverse effect on the process of growth and development of such works in the society which is precisely in the opposite direction of goals and principles of the intellectual property system, that is the foundation for the development of intellectual works. Therefore, lawmakers have passed a new law in the recent decade in the rights of many advanced counties- the exclusion of such works from the need to obtain permission- and have placed these works in the category of educational and research activities as another exception to material rights of the creator in the modern copyright system. Nevertheless, the exception is neglected in the legal system of many countries such as the current law and even in the new Article of the Copyright Law of Iran. The present study attempts to first analyze and describe different aspects of this exception, examine the views of its proponents and opponents, explain the possibility of expanding it to other cases, and then clarify its status in laws of different countries such as Iran and probably International Regulations. Finally, this study seeks to propose corrective measures in this regard to the Iranian lawmakers.
<em>. </em><em>نقیضه یا پارادی یکی از انواع آثار ادبی و هنری پرکاربرد با سابقه دیرینه در جوامع مختلف است. در این نوع آثار که در حوزههای گوناگون هنری شامل ادبیات، سینما و موسیقی رواج دارد، اشخاص با اخذ بخشهای مهم آثار دیگران و ایجاد تغییراتی چند در آن از طریق اضافه کردن عناصر نو و ابتکاری با اهدافی متفاوت از اثر اصلی نظیر نقد یا خنداندن مردم اقدام به خلق اثر اشتقاقی مینمایند. وجود چند ویژگی کپیبرداری از اثر اصلی، تغییر آن و جنبه استهزائی در اثر نقیضه، چالشهایی را نسبت به نقض چند حق مادی و معنوی «حق تکثیر اثر»، «حق حرمت اثر» و «حق شهرت اثر» در نظام حقوق مالکیت فکری ایجاد نموده است. گرچه برخی با استناد به استثنائات موجود در قوانین فعلی نظیر استثنای نقد درصدد توجیه مشروعیت خلق پارودی بدون نیاز به کسب اجازه از پدیدآورنده برآمدهاند. با عنایت به ناکافی بودن و عدم پوشش استثنای نقد نسبت بهتمامی مصادیق پارودی، اخیراً بهتدریج قانونگذاران بسیاری از کشورهای پیشرفته با استناد به مبانی و دلایلی همچون اصل آزادی بیان، نظریه استفاده منصفانه و لزوم تعادل بین منافع دارنده و عموم مردم، بهصراحت آن را در زمره استثنائات حقوق مادی قرار دادهاند. با وجود این قانونگذار ایرانی حتی در اصلاحات جدید قانون کپیرایت به این مهم نپرداخته است. پیشنهاد نوشتار حاضر تصریح قانونگذار ایران به قرار دادن نقیضه در جمع استثنائات حقوق مادی در قانون جدید حقوق مالکیت ادبی و هنری است.</em>مدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-122713961020181122The Algorithm of Way Out of Incompatibility of Art Rightsالگوریتم برون رفت از تزاحم حقوق هنری10512635704FAمحمد عشایری منفردعضو هیئت علمی جامعه المصطفیJournal Article20190625
One of the key challenges of the government is the negations existing between religious <em>Do's and Don'ts</em> in art. In examining these negations, the jurisprudents (fuqaha) make no separation between incompatibility (tazahom) of the rules relating to fiqh of art and incompatibility of the art rights, rather they apply the rule of <em>important and most important </em>to all these incompatibilities. The current article aims to address the issue of incompatibilities of rights and examine if its exit mechanism is the same as the<em> rule of important and most important</em>. Moreover, this study attempts to present a certain jurisprudential algorithm with a definite beginning and end to exit the incompatibilities of art rights through providing a proper definition of incompatibility of art rights.
یکی از چالشهای مهم عرصه حکومت تنافیهایی است که بین بایدونبایدهای شرعی در باب هنر روی میدهد. اغلب فقیهان در بررسی این تنافیها بین تزاحم احکام مربوط به فقه هنر و تزاحم حقوق مربوط به هنر گسستی نمیافکنند و در همه این تزاحمها از همان قانون اهم و مهم استفاده میکنند. اینکه تزاحم حقوق به چه معنا است و سازوکار برونرفت از آن همان قانون اهم و مهم است یا قانون دیگری است، مسئلهای است که این مقاله بدان پرداخته و کوشیده است با ارائه تعریف مناسبی از تزاحم حقوق هنری الگوریتم فقهی معینی را با آغاز و پایان مشخص برای خروج از تزاحمات حقوق هنری ارائه کند.
مدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-122713961020181122The Artistic Phenomenon and Jurisprudential Criterionپدیده هنری و معیار مواجهه فقهی12714635705FAمهدی همازادهپژوهشگر حوزه علمیه قمJournal Article20190625<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
The current article examines the criterion of jurisprudential debate in dealing with art. The author addresses the above subject from three different perspectives namely “artist”, “audience” and “artwork”.
As regards the creator of the artwork, the artist’s intention is the main discussion point, approached from two aspects: “compatibility of the intention with the effect” and “incompatibility of the intention with the effect”. Accordingly, referring to some traditions and sireh of the infallibles, the former encompasses rules of preference -Istihbab- and detestability –Kirahat- (in various assumptions), while the latter covers inqiyad and tajarri (the intention of committing sin).
As regards the audience of artworks, the present study discusses the type of effect that the artwork creates and presents the conditions of permission and forbiddance of using such works. Likewise, the issue of lahv (corrupting entertainment) and absolute aesthetic pleasure is brought up when no evidence of ethical or religious impact (positive or negative) is seen.
Finally, as regards the “text of an artwork”, an examination of the permission or forbiddance of publication of artworks in accordance with incompatibility (tazahom) under different conditions and with respect to special language of art is addressed, while considering issuance of its rule specific to religious leaders and not individual mukallaf
<strong> </strong>
<br clear="all" />
<strong> </strong>
این مقاله، معیار بحث فقهی را در مواجهه با هنر بررسی کرده است. نویسنده با تفکیک بحث به سه حوزه «هنرمند»، «مخاطب» و «متن اثر» معیار مواجهه فقهی با هر حوزه را بهطور جداگانه بحث کرده است.
وی در بخش مربوط به آفرینشگر اثر هنری، قصد و نیّت هنرمند را معیار بحث میداند و در دو شقّ «همراستا بودن قصد با نوع تأثیر» و «همراستا نبودن قصد با نوع تأثیر» پیش میرود. بدین ترتیب در شقّ نخست و با استناد به برخی روایات و سیره معصومان، به احکام استحباب و کراهت (در فروض مختلف) رسیده است؛ اما شقّ دوم را ذیل عناوین تجرّی و انقیاد برده و نتیجه را به قول مختار در عنوانهای مذکور وانهاده است.
مقاله در بخش مربوط به مخاطبان آثار هنری، نوع تأثیر محصول را معیار بحث قرار داده است و با توجّه به نصوص دینی، شرایط مرجّحیت و ممنوعیت تخاطب با آثار مختلف را مطرح کرده است. همچنین در مصادیقی که شاهد هیچگونه تأثیر دینی و اخلاقی (مثبت یا منفی) نیستیم، چیستی لهو و عدم مصداقیت آن در مطلق سرگرمی و لذّت زیباییشناختی را پیش کشیده و به اباحه بالمعنی الاخص رسیده است.
در انتها و در بخش مربوط به متن اثر هنری نیز مناط حمایت یا ممنوعیت انتشار آثار را با توجّه به تزاحم در شرایط مختلف و زبان خاص هنر (که متفاوت از زبان کتاب و سخنرانی است)، بررسی کرده است و حکم آن را هم مختصّ به حکومت دینی یا اولیاء دین (و نه آحاد مکلّفان) دانسته است.
مدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-122713961020181122Association of jurisprudential rule with aesthetics in the issue of preferences of Imam Jama’at from the viewpoint of Imamiyeh Fiqh and Sadr al-Muta’lehin’s aestheticismتعلق حکم فقهی به زیبایی در مسئله مرجحات امام جماعت از منظر فقه امامیه و زیباییشناسی صدر المتالهین (ره)14717635706FAمهدی جلیلی خامنهدانش اموخته سطح دو حوزه علمیه و دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوقJournal Article20190625<strong> </strong>
The current article addresses an interdisciplinary discussion on fiqh and aestheticism; in its general sense, it is synonymous with philosophy of art and discusses the existence of aesthetics. Aesthetics, apart from acceptance of artistic and aesthetic rules, is also associated with jurisprudential rule. One of the association of jurisprudential rule with aesthetics is the issue of preferences of Imam Jama’at in jama’at prayer, which is titled as “beauty of face” in traditions and sources of jurisprudence. The current article, through attending jurisprudence and reviewing the words of jurisprudents from the<em>Qudama</em>to the<em>Muta</em><em>`</em><em>akhireen, examines the above issue from the viewpoint of </em>Sadar al-Mutalehin and proves the perfection of apparent beauty from Sadra’s perspective. Moreover, this study, using Sadra’s association with the same jurisprudence in his works for perfection of beauty, provides a connection between jurisprudence and aestheticism and draws some peliminary conclusions for it in fiqh.
<strong> </strong>
<br />
<strong> </strong>
این مقاله بحثی میانرشتهای بین فقه و زیباییشناسی است؛ در معنای عام خود معادل فلسفه هنر است و به بحث از هستی و چیستی زیبایی میپردازد. زیبایی غیر از پذیرش احکام هنری و زیباشناسانه، متعلق حکم فقهی نیز قرار میگیرد. یکی از موارد تعلق حکم فقهی به زیبایی مسئله مرجحات امامت جماعت در نماز جماعت است که در روایات و منابع فقهی با عنوان «صباحت وجه» و «زیبایی رخسار» بدان اشاره شده است. با تتبع فقهی و بررسی و اقوال فقها از قدما تا متأخرین، مقاله حاضر مسئله را از منظر صدر المتالهین در باب زیبایی بررسی و کمال زیبایی ظاهری از منظر صدرا تثبیت میکند و با استفاده از استشهاد صدرا به همین فرع فقهی در آثارش برای کمال بودن زیبایی، پیوندی قابلاعتنا در مناسبات فقه و زیباییشناسی برقرار و ثمراتی در فقه برای آن بیان میکند.
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<br clear="all" />
[مدرسه اسلامی هنرالهیات هنر2383-122713961020181122An examination of jurisprudential thought of Ahl al-Sunnah on permission or forbiddance of ghena relying on the ideas of Abu Hamid Al-Ghazali and Ibn Taymiyya«بررسی اندیشه اهل سنت در جواز یا عدم جواز غنا با تکیه بر آراء ابو حامد غزالی و ابن تیمیه»17720035707FAمحمد حسین عبدلی آشتیانیدانش آموخته حوزه علمیه مشهد و قم دانشجوی دکتری حکمت هنر دینی دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20190625
The attitude toward music and ghena, in Islamic Shari’a, has always been an important and controversial issue. Therefore, the current study aims to examine the ideas of two of the influential jurisprudents of Ahl al-Sunnah on this matter. Herein, the views of Abu Hamid Al-Ghazali and <em>Ibn Taymiyya on the issue of “hearing ghena” are addressed. The final conclusion of their religious research was shown to be completely different. In Ghazali’s view, ghena is permitted (mubah) based on validity evidence which may imply various jurisprudential rules based on corruption or expedience. Ibn Taymiyya al-Hanbali, however, like many Sunni scholars, believes in hurmat (prohibition) and considers those who believe in “permission of music” as heretic. The present study tries to show that different views of these two thinkers, though they both refer to book and tradition, imply a different way of understanding and perception of religion as well as ghena. </em>
<em><strong> </strong></em>
<br clear="all" />
در شریعت اسلامی همواره موسیقی و مسئله غنا یکی از مباحث مهم، پیچیده و درعینحال پر مناقشه بوده است. نویسنده کوشیده است تا به بیان و واکاوی آراء دو تن از فقیهان مؤثر اهل سنت در این موضوع بپردازد. این مقاله به این سؤال پاسخ میدهد که رأی ابو حامد غزالی و ابن تیمیه در باب استماع غنا چیست؟ نتیجه این پژوهش نشان میدهد، ثمره تحقیق درون دینی هردو کاملاً متفاوت است. غزالی غنا را بنا بر ادله روایی یا اصولی امری مباح میداند که ممکن است، بنا بر مفسده یا مصلحت بر احکام متنوع فقهی دلالت نماید؛ اما ابن تیمیه حنبلی مذهب، همانند بسیاری از عالمان اهل سنت بر عقیده حرمت باورمند است و اعتقاد بر بدعت آوری کسانی دارد که به اباحه موسیقی قائل گشتهاند. در این مقاله سعی بر آن است تا نشان داده شود آراء متمایز ایشان علیرغم رجوع هر دو به کتاب و سنت گواهی بر تفاوت روش ادراک و فهم دین و موضوع شناختی غنا دارد.
<strong> </strong>
<br clear="all" />