آژند، یعقوب، (1384)،مکتبنگارگریتبریزوقزوین،مشهد، تهران: فرهنگستان هنر.
---------،(1389)، نگارگری ایران، پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران، ج دوم، تهران: سمت.
-احمدی، بابک، (1389)، ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز، چاپ دوازدهم.
- احمد قمی، قاضی، (1363)، خلاصه التواریخ ، تصحیح: احسان اشرافی، تهران: دانشگاه تهران.
- الن،گراهام، (1385)، رولان بارت، ترجمه: پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
-پاکباز، رویین، (1384 )، نقاشی ایران از دیروز تا امروز، تهران: زرین و سیمین.
-پین، مایکل، (1382)، فرهنگ اندیشه انتقادی، ترجمه: پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
-تاتارکیویچ، ووادیسواف، (1381)، «فرم در تاریخ زیباشناسی»، ترجمه: کیوان دوستخواه، فصلنامه هنر، ش 52، صص61-46.
-جامی، عبدالرحمن، (1390)، هفت اورنگ، قابل بازیابی : (PDF.Tarikhema.ir)
-حسینی، مهدی، (1385)، « هفت اورنگ جامی به روایت تصویر»، کتاب ماه هنر، بهمن و اسفند 1385، صص 1-14.
-رپیکا، یان، (1386)، تاریخ ادبیات ایران از دوران باستان تا قاجاریه، ترجمه: عیسی شهابی، تهران: علمی و فرهنگی.
-رسمی، عاتکه و سکینه رسمی، (1396)، «بنمایههای داستان اصلی و کرم»، فصلنامه فرهنگ و ادبیات عامه، سال 5، ش 12 ، بهار، صص 41-63.
-روملو، حسن بیگ، (1357)، احسن التواریخ، تصحیح: عبدالحسین نوایی، تهران: بابک.
-ستاری، جلال، (1376 )، اسطوره در جهان امروز، تهران: مرکز.
-سجودی، فرزان، (1387)، نشانهشناسی کاربردی، تهران: علم.
-سینوئه، ژیلبر،(1388)، ملکه مصلوب، ترجمه: عبدالرضا هوشنگ مهدوی، تهران : مروارید.
-شپرد،آن،(1385)، مبانی فلسفه هنر، ترجمه:علی رامین، تهرن: انتشارات علمی و فرهنگی
-غفوریان مسعودزاده، مهوش، (1395)، «تحلیل و بررسی تصاویر نسخۀ خطی مصوّر هفت اورنگ جامی محفوظ در کتابخانه آستان قدس»، آستان هنر، ش 17، تابستان 1395،صص22-35.
-کارول، نوئل، (1387)، درآمدی بر فلسفه هنر، مترجم: صالح طباطبایی، تهران :فرهنگستان هنر.
-کپس، جئورگی، (1387)، زبان تصویر، ترجمه فیروزه مهاجر، تهران: سروش، چاپ هفتم.
-کریستی، ویلسن، (1327)، تاریخ صنایع ایران، ترجمه: عبداالله فریـار، تهران: راه نو.
-کری ولش، استوارت،(1384)، نقاشی ایرانی نسخه نگارههای عهد صفوی، ترجمه:احمدرضا تقا، تهران: فرهنگستان هنر.
-کورکیان، ا.م و ژ.پ. سیکر،(1377)، باغهای خیال، ترجمه پرویز مرزبان، تهران: فرزان روز.
-گرابر، اولگ، (1390)، مروری بر نگارگری ایران، ترجمه: مهرداد وحدتی دانشمند، تهران: فرهنگستان هنر.
-لاله، عبدالحسین،(1387)، «نقد بومی و شایستههای فرهنگی»، در مجموعه نقد نگاشت، نقد بومی 2، تهران: فرهنگستان هنر.
-معصومی، بهرام،(1389)، بیرق عاشقی، تهران: کاراپیام.
-مکاریک،ایرناریما، (1393)، دانش نامهی نظریههای ادبی معاصر، ترجمه:مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
-نامور مطلق، بهمن و منیژه کنگرانی، (1387)، «نقد دیباچهای در سنت ایرانی، بررسی پیرامتنی و فرامتنی نسخههای هنری»، در مجموعه نقد نگاشت نقد بومی 2، به کوشش مهرداد احمدیان، تهران: فرهنگستان هنر.
-ویتکین، رابرت دبلیو،(1395)، «پارادایمی جدید برای جامعهشناسی زیباییشناسی»، در جامعهشناسی هنر: شیوههای دیدن، ترجمه: جمال محمدی، تهران: نی.
-یغمایی، اقبال،(1377)، داستانهای عاشقانه ادبیات فارسی، تهران: هیرمند.