@article { author = {hoseyni, seyd abolghasem}, title = {Surveying and Criticizing the Mythological Approach to the Stories of Quran}, journal = {Theology of Art}, volume = {1393}, number = {شماره دوم}, pages = {89-112}, year = {2014}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رویکرد اسطوره‌گرا در قصّه‌های قرآن و نقد آن}, abstract_fa = {در مقاله حاضر به پاسخ این سؤال بنیادین پرداخته می‌شود: آیا اسطوره به قصص قرآن راه یافته است؟ ضرورت پرداختن به این سؤال این است که اگر وجود اسطوره در قصص قرآن پذیرفته شود، بخشی از ادّعای واقع‌نمایی قرآن با چالش جدّی مواجه می‌شود و همین، راه را بر ادّعاهای دیگر در باب واقع‌نمایی گزاره‌های قرآنی باز می‌کند. اسطوره در معنای مورد نظر این مقاله، عبارت است از: افسانه‌ای که اساسی ندارد، اما آن‏‏چنان آراسته شده که انسان آن را واقعی می‏پندارد. بحث راهیابی اسطوره به قصص قرآن به‏صورت غیرمستقل در آثار برخی مفسّران پیشین، همچون فخر رازی، قابل ردیابی است؛ اما نخستین اثر مستقل و چالش‏بر‌انگیز در این زمینه از آنِ دکتر محمد احمد خلف‌الله است. به تعبیر وی، قرآن در صدد نفی اسطوره از خود نیست؛ بلکه در صدد نفی نسبت قرآن به شخص رسول‏اللّه‏ است. در مقاله حاضر، این رویکرد با تعبیر رویکرد اسطوره‌گرا به نقد نهاده شده است. شیوه پژوهش این مقاله، مطالعه درون‌نصّی و بر پایه بررسی تطبیقی آیات مطمح نظر در قرآن کریم و تفاسیر آن است.}, keywords_fa = {اسطوره,رویکرد اسطوره‌گرا,واقع‌نمایی,قصّه‌های قرآن}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_30125.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_30125_1c5bd59e2af488840769f214c168d5f5.pdf} }