@article { author = {Shahroodi, Zohreh and attarzadeh, abdoolkarim}, title = {The appearance of Islamic concepts in the decoration of Zarih}, journal = {Theology of Art}, volume = {1396}, number = {8}, pages = {107-132}, year = {2018}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Zarih, a means of protecting the tomb and an area for the attendance of the pligrims, has always been the subject of Shia. It is make in different kinds and with verity of art work in accordance with the position of the buried. In addition to Shia, other Muslims in Iran and also other Islamic countries pay attention to Zarih making. However, the heavy attendance of Shias and the attention of Shia scholars in the history of Islam in Iran, has made Zarih making one of the most productive art of the industries in each period, and this precision is to the point that certain principles and rules have been set for Zarih making. This article seeks to understand and present these principles and disciplines and also to answer the question : what are the main decorations and patterns and what concept they follow? The method of this research is descriptive analytical and the method of gathering information is through library and field research. Investigations and adapting them to the points of views of the Zarih artists showed that the use of features of Islamic art has been associated with specific purposes, in which way the construction and decoration of Zarih is a means to be closer to God.}, keywords = {Zarih,Decoration of Zarih,Shia art,Islamic art}, title_fa = {نمود مفاهیم اسلامی در تزئینات ضریح}, abstract_fa = {ضریح به‌عنوان وسیله‌ای برای محافظت از مقبره و محدوده‌ای برای حضور زائران در کنار آرامگاه، همواره مورد عنایت شیعیان بوده و با توجه به جایگاه مدفون، به گونه‌ها و هنرنمایی‌های متنوعی ساخته شده‌است. علاوه بر شیعیان، دیگر مسلمانان در ایران و سایر کشورهای اسلامی نیز از آن بی‌بهره نبوده‌اند؛ اما سنگینی وزنه حضور شیعیان و توجه به بزرگان شیعه در طول تاریخ اسلام در ایران، ساخت ضریح را به یکی از پربارترین هنرصنعت‌های هر دوره تبدیل کرده و این دقت نظر تا جائیست که برای ساخت انواع ضریح‌ها اصول و قواعد خاصی را در نظر گرفته‌اند. این نوشتار به دنبال درک و ارائه این اصول و انتظام بخشی به آن‌هاست. با این هدف که سلائق و خلاقیت‌ هنرمند و صنعتگر ضریح ساز تا چه میزان بر پایه‌های اعتقادی برخاسته از اسلام استوار است. با این هدف، این مقاله به‌دنبال پاسخ این پرسش است که: عمده تزئینات و نقش و نگارهای ضریح کدامند و از چه مفاهیمی پیروی می‌کنند؟ روش این پژوهش، توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و میدانی می‌باشد. بررسی‌ها و تطبیق آن با نظر هنرمندان ضریح نشان داد‌؛ بهره‌گیری از ویژگی‌های هنر اسلامی با اهداف خاصی همراه بوده تا بدین وسیله ساخت و تزئین ضریح، وسیله ای برای نزدیکی بیشتر به خداوند باشد.}, keywords_fa = {ضریح,نقش و نگارهای ضریح,هنرشیعی,هنر اسلامی}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_32847.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_32847_68051eb3ebcef06540a16af9e8e01971.pdf} }