@article { author = {Mohammadi Parsa, Abdollah}, title = {A Survey on the Role of Imam Ali (P.B.U.H) in Islamic Calligraphy Through Historical and Mystical Studies}, journal = {Theology of Art}, volume = {1396}, number = {11}, pages = {73-108}, year = {2019}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present inquiry seeks to review the role of Imam Ali (PBUH) in Islamic calligraphy and how the origin of the art is attributed to him through historical and mystical studies. In this regard, first I review the historical role of Imam Ali (PBUH) according to the history of Islamic calligraphy and the development of various calligraphic styles used for writing the Arabic script. Then I study how the respect of calligraphers to Imam Ali found expressions in Helye nevisy, motifs of inscriptions and animated motifs. Finally, I reveal that the role of Imam Ali in calligraphy is not limited in historical or artistic bounds rather calligraphers consider a mystical and mysterious position for him and addressed him  " the first of all masters" or even metaphorically named him as period or line of the scripts. Such belief paves the way for a significant combination between Islamic calligraphy and mysticism. Moreover, Muslim calligraphers consider Imam Ali as the crossway between the two realms of art and mysticism. In addition, the present inquiry shows Islamic calligraphy is not only graphical forms or visual techniques but also a method of Islamic spirituality and mysticism that opens the gate to the hidden dimensions of the universe so like Imam Ali known as the gate of the city of knowledge.}, keywords = {Imam Ali(PBUH),calligraphy,Helye nevisy,Kufic calligraphy,Point-Line}, title_fa = {بررسی جایگاه تاریخی و عرفانی امام علی (علیه‌السلام) در هنر خوشنویسی اسلامی}, abstract_fa = {این نوشتار، در صدد بیان هستی، چیستی و چگونگی تجلّی جایگاه امام علی ع در هنر خوشنویسی، از منظر تاریخی و عرفانی است. از این رو ابتدا جایگاه تاریخی امام علی ع را با بررسی دوره پیدایش خوشنویسی اسلامی و اقلام رسم‌الخط عربی آغاز کرده و در ادامه به شواهدی از تجلی ارادت خوشنویسان به مقام ولایت علوی، در محتوای نوشتاری اعم از «حلیه نویسی»، «نقش مایه‌های کتیبه‌ها»، «جاندار نگاری‌ها» پرداخته و در آخر نشان می‌دهد که جایگاه حضرتش، تنها معطوف به موارد تاریخی و محتوایی نبوده و هنرمندان خوشنویس، مقام ن که رمزآلود و عرفانی نیز برای ایشان قائلند که عناوینی چون «سرسلسله استادان»، «جایگاه سمبلیک نقطه-خط» متکفل بیان آن است. تا جایی که قبول جایگاه عرفانی ایشان در هنر خوشنویسی، بخش مهمی از پیوند میان خوشنویسی و عرفان اسلامی را تأمین کرده و به حدّی است که می‌توان امام علی ع را ملتقای عرفان و هنر دانست. این نوشتار می تواند بر روی آن دسته از کسانی که خوشنویسی را تنها در چارچوب تنگ شیوه‌های گرافیکی و تکنیک‌های بصری مطالعه می‌کنند، بابی از عرفان و اعتقادات رمز آمیز را نیز بگشاید. بابی که همچون باب شهر علم، در وجود امام علی ع تجلی یافته است.}, keywords_fa = {"امام علی ع","هنر","هنر خوشنویسی","هنر عرفانی","عرفان"}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_35236.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_35236_7c6d48078ce4067608de2da0a2df27ae.pdf} }