@article { author = {Piravi vanak, marziyeh}, title = {Critical methodology: Islamic Philosophy‘s Theory in art and architecture studies}, journal = {Theology of Art}, volume = {1397}, number = {14}, pages = {5-18}, year = {2020}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The defect in explaining method and methodology in studies of Islamic philosophy and Islamic art is one of the significant issues of studies and articles of Islamic philosophy and art. There is a dominant pattern in most of the papers that are written in the title of “Philosophical approach in Art and Architecture studies. In this pattern, everything including artistic and non-artistic things predicates directly to philosophers thought, for example, Isfahan in the Safavid era. In these papers, the most oppress impose to philosophy and philosophers because the writers of these papers attribute their dogmatic claims to the special philosopher in a certain era. No one is able to deny: philosophers are the progressive of the Culture and the representative of the cultural context. The direct attribution of philosophical theory to an artistic thing or building does not change a paper to philosophical research. The main aim of this article is the Critique of the writings in which philosophical views impose on art studies.}, keywords = {Islamic philosophy,art,Method,Islamic aesthetics,Art Studies}, title_fa = {نقد روش‌شناختی: نظریههای فلسفه اسلامی در حوزه مطالعات هنر و معماری}, abstract_fa = {در بسیاری از مقاله‌ها و پژوهش‌هایی که با ادعای رویکرد فلسفی در حوزه هنر نگاشته می‌شود، شاهد یک الگوی تکرارشونده هستیم. در الگوی غالب معمولاً تمام آثار هنری و حتی غیرهنری یک دوره خاص (برای نمونه اصفهان دوره صفوی) را مستقیماً متأثر از اندیشه‌های فیلسوفان آن زمان ذکر می‌کنند. در این میان، بیشترین ظلم به مبانی فلسفی و فلاسفه می‌شود چراکه ادعاهای تحکمی نویسندگان این‌گونه مقالات به‌اجبار در زبان فیلسوف دوره‌ای خاص نهاده می‌شود. این حقیقت که حکما، هم پیشروان فرهنگی یک قوم هستند و هم نماینده بستر فرهنگی‌ای که از آن برخاسته‌اند قابل‌انکار نیست اما حمل بی‌واسطه یک نظریه فلسفه اسلامی به یک بنا یا پدیده هنری، یک مقاله را تبدیل به پژوهش یا تحقیق فلسفی- هنری نمی‌کند.این پژوهش در راستای پرسش از چرایی و چگونگی ورود مطالب فلسفه اسلامی در مطالعات هنری شکل می‌گیرد و هدف آن ارزیابی نقادانه برای نزدیک شدن به راهکار پیشنهادی بعد از مشاهده خلاء‌ها است.}, keywords_fa = {فلسفه اسلامی,روش,پدیدارشناسی,زیباشناسی اسلامی,مطالعات هنر و معماری}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_46197.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_46197_d64fdb959e1fe01d1a7245d3c9a866d9.pdf} }