@article { author = {Mousavi, Mohsen}, title = {Rereading The Aesthetics Concepts and Foundations of Visual Arts Based on Christian Teachings in The Gothic Architecture}, journal = {Theology of Art}, volume = {1400}, number = {19}, pages = {81-108}, year = {2021}, publisher = {Islamic School Of Art}, issn = {2383-1227}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Christianity did not only reflect in theological and philosophical issues but also its teachings find expression in art. This view, was first, developed in medieval Christianity by using icons, symbols, and signs as well as the advent of Carolingian and Romanesque art and the construction of basilicas and huge buildings such as Gothic cathedrals in the first half of the 12th century. Painting, sculpture, and architecture are the three main fundamentals, representing the above elements, which were used to build cathedrals. Gothic churches, as a divine art, are the most recognizable and magnificent architectural examples of the late middle ages encompassing various artworks and a center for the collection of all visual arts directly and literature and music indirectly. These buildings were a combination of spirituality and religious aesthetics of Christian teachings as a superior and transcendent matter and human attention to natural phenomena as an experimental approach. Thus, this article aims to address the question, how did aesthetic concepts and principles of medieval Christian teachings impress the formation of the structure and decorative patterns in the architecture of Gothic churches?}, keywords = {Medieval ages,aesthetics,Visual Arts,Gothic style,Christian Teachings}, title_fa = {بازشناخت مفاهیم و مبانیِ زیباییشناسی هنرهای تجسمی بر اساس آموزههای مسیحی، در معماری گوتیک}, abstract_fa = {ظهور و بروز آیین مسیحیت، تنها در مسائل کلامی و فلسفی نبود، بلکه هنر نیز، یکی از عرصه‌هایی بود که مسیحیت می‌توانست آموزه‌های خود را در این بستر عرضه نماید. این مسئله در بدو امر، در مسیحیت قرون وسطی با استفاده از شمایل، نماد‌ها و نشانه‌ها و در ادامه با ظهور هنر کارولینژی ، رومانسک و ساخت باسیلیک‌ها و ساختمان‌های عظیمی همچون کلیسا‌های جامع گوتیک، در نیمه‌ی نخست سده‌ی دوازدهم م.، تحقق یافت. نقاشی، پیکر‌تراشی و معماری، سه رکن بنیادینِ این ظهورات بودند، که در خدمت ساخت کلیسا‌های جامع (کاتدرال‌ها )، قرار گرفتند. کلیساهای دوره گوتیک، به عنوان هنری مقدس، نمونه اعلی و بارز تجلی و ظهور آثار هنری در بخش انتهایی قرون وسطی هستند که کانونی برای تجمیع همه هنرهای تجسمی به طور مستقیم و ادبیات و موسیقی به‌طور غیر مستقیم، بودند. این بنا‌ها امتزاجی از معنویت و زیبایی‌شناسی مذهبی آموزه‌های مسیحی، به عنوان امری مثالی و استعلایی و توجه انسان به پدیده‌های طبیعی به عنوانِ روی‌کردی تجربی بودند. این مقاله بر آن است که با روش توصیفی ـ تحلیلی به این پرسش، پاسخ دهد که مفاهیم و مبانیِ زیبایی‌شناختی آموزه‌های مسیحی قرون وسطی، چه تأثیری در شکل‌بخشی به الگوهای ساختاری و عناصر تزیینی در معماری کلیساها در سبک گوتیک، داشته‌اند؟واژگان کلیدی: قرون وسطی، زیبایی‌شناسی ، هنر‌های تجسمی، گوتیک، آموزه‌های مسیحی}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: قرون وسطی,زیبایی‌شناسی,هنر‌های تجسمی,گوتیک,آموزه‌های مسیحی}, url = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_702256.html}, eprint = {https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_702256_eeb98ffcad615d4a0aeb686c111502c0.pdf} }