TY - JOUR ID - 43415 TI - مطالعه ای فلسفی در نظریه فیلم JO - الهیات هنر JA - TOA LA - fa SN - 2383-1227 AU - میرخندان, سید حمید AU - فهیمی فر, علی اصغر AD - مدیر گروه هنرهای رسانه ای، دانشکده صدا و سیما- قم AD - معاون پژوهش دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 1395 IS - شماره پنجم SP - 131 EP - 154 KW - نظریه KW - تبیین KW - قانون KW - نظریه فیلم KW - تاریخمندی DO - N2 - چکیده: این پژوهش با روشی توصیفی تحلیلی در پی بررسی چیستی نظریه فیلم و مباحث مرتبط با آن است. عام بودن و مربوط به فیلم بودن ویژگی‌های اساسی نظریه فیلم هستند. نظریه فیلم از قوانین و قواعدی برخوردار است که جنبه توصیفی یا هنجاری دارند و در صدد است مفاهیم سازنده آن‌ها را توضیح ودهد. قوانین یا قواعد توصیفی به منزله علت عمل می‌کنند و از این جهت نظریه جنبه تبیینی دارد. جنبه تبیینی نظریه ناظر به کشف قوانین و قواعد انضمامی‌ای است که همگان آن را به کار می‌برند. بر این اساس نظریه فیلم تجربه فیلمسازان و تجربه بینندگان از فیلم را به صورت نظام‌مند صورت‌بندی مفهومی می‌کند و به تبیین قوانین و قواعد فیلم به عنوان یک پدیده می‌پردازد. گرچه تاریخی بودن نظریه موضوعات ومسائل جدیدی را فراروی نظریه‌پردازان فیلم قرار می‌دهد اما نظریه‌های پیشین را از اساس دچار تغییر نمی‌کند. نظریه فیلم در سه حوزه تولید‌کنندگان، متن و مخاطب و زیربخش‌های آن فعال خواهد بود و بنابراین نه یک نظریه جامع بلکه نظریه‌هایی در عرصه‌های مختلف ذکر شده وجود خواهد داشت. البته در تمام عرصه‌های فوق می‌توان به نظریه‌هایی هماهنگ و سازمند با هم رسید و به این معنا نظریه‌ای جامع داشت. آنچه این هماهنگی و سازمندی را به وجود می‌آورد مبانی فلسفی‌ای (فلسفه محض و فلسفه هنر)‌ است که نظریه‌ها بر آن ابتنا یافته‌اند. UR - https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_43415.html L1 - ER -