TY - JOUR ID - 700966 TI - کارکرد آیه فطرت در تبیین مبانی نظری هنر قدسی JO - الهیات هنر JA - TOA LA - fa SN - 2383-1227 AU - دوازده امامی, مهدی AU - کیانمهر, قباد AU - بینای مطلق, سعید AD - گروه دکترای پژوهش هنر/ دانشگاه هنر اصفهان AD - دانشیار گروه صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان AD - دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 1399 IS - 17 SP - 29 EP - 52 KW - زیبایی KW - فطرت KW - کمال KW - هنر مقدس KW - هنر آیه‌پرداز DO - N2 - قرآن کریم دربرگیرنده راهکارهای اساسی برای راهنمایی انسان در مقولات مختلف است. یکی از این مقولات، هنر است. بر این اساس، زیبایی در هنر و عالم هستی،–که خود برگرفته از صفات الهی است- چیزی جز تجلی وجود خداوند نیست و از این حیث، هنر، محملی برای تجلی حقایق الهی است. چنین هنری که صورتی متناسب و شایسته برای بیان حقایق الهی دارد، چه در مرحله پرداخت وچه پس از آن، برای هنرمند و مخاطب، سرشار از نغمه‌های توحید و خداشناسی بوده و به‌راستی، هنری مقدس است. اما پرسش اساسی این است که: تعابیر آیه فطرت (آیه30 سوره مبارک روم)، چگونه منتج به تبیین مبانی نظری هنرمقدس می‌شود؟ هدف پژوهش حاضر، توضیح شفاف مسیر تجلی صفات و سنت‌های الهی در صور گوناگون هنرمقدس با تمسک به آموزه‌های آیه فطرت است. لذا نگارندگان تلاش نموده‌اند تا با مطالعات کتابخانه‌ای و بهره‌گیری از شیوه استدلالی به درک قوانین کلی در این باب، نائل آیند؛ تا درنهایت با توجه به صفات فطرت و امر فطری به توضیح و تبیین نتایج دست یابند.در انتها مشاهده می‌شود که سنت هدایت یکی از سنت‌های خداوند است. یکی از ابزار سنت هدایت، فطرت حنیف است که کمال‌خواه و کمال‌مطلق‌خواه است. یکی از جنبه‌های کمال‌مطلق‌خواهی در وجود انسان مربوط به درک و علاقه به زیبایی است. این زیبایی نوعی خاص و کمال یافته از صورت هنر است که می‌توان آن را با نام "هنرمقدس" یا در نگاهی دقیق‌تر با نام "هنر آیه‌پرداز" شناخت. UR - https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_700966.html L1 - https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_700966_7408001215f023343fab0c8bf9667624.pdf ER -