نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه ادیان و مذاهب
2 استاد دانشگاه شهید بهشتی
3 عضو هیئت علمی مدرسة اسلامی هنر
چکیده
پرداختن به مسئلة حرکت در فیلم یا تصویر متحرک و چگونگی ادراک آن، یکی از مهمترین مسایل حوزة نظریة فیلم است. در میان نظریههای فیلم، جریانی با عنوان «نظریة شناختی» پدید آمد که به مسایلی از این دست میپردازد. دیدگاه غالب در نظریة فیلم این است که حرکت در فیلم، توهم ادراکی است. در این پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیل کیفی محتوا و گردآوری کتابخانهای، در بستر فلسفة ابن سینا برای حرکت در فیلم صورتبندی ارایه میکنم. نتایج این پژوهش نشان میدهد که آنچه که برخی مانند کوری نیز بیان کردهاند نیز بیشتر صورتبندی برای رد توهم است تا صورتبندی ایجابی نیست. اما در بستر فلسفة سینوی، نشان دادم که میتوان صورتبندی ایجابی برای تبیین حرکت در فیلم ارایه داد. همچنین این پژوهش نشان میدهد که فلسفة اسلامی ظرفیت ورود به مسایلی از این دست را دارد و میتواند زمینة فلسفی مناسبی برای بنای نظریة فیلم مبتنی بر فلسفة اسلامی باشد.
کلیدواژهها