نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد
2 رییس دانشگاه هنر تهران
چکیده
ارامنه در قرن 17 میلادی در ایران چه از نظر تجاری و اقتصادی و چه از نظر فرهنگی و هنری تأثیرات مهم و اساسی بر جا گذاشتهاند در دوران صفوی با تعاملات فرهنگی که بین اقوام ایرانی، ارمنی و اروپایی به وجود آمد تأثیر پذیری این روابط در حوزههای مختلف از جمله نقاشی قابل ملاحظه است.
با بررسی نقاشیهای کلیسای بیتاللحم به نظر میرسد که این آثار باید از اسلوبهای خاصی که بر تصاویر مذهبی حاکم بوده است پیروی کنند و از آنجا که در نقاشی مسیحیت برای انتقال پیام متن از نشانههای کتاب مقدس استفاده شده است لازم است که بررسی نقاشیها بر اساس تحلیل نمادگرایانه صورت پذیرد، که با بررسی تطبیقی نمادها در تعدادی از آثار منتخب کلیسای بیتاللحم و نقاشیهای عصر صفوی و همتای اروپایش به این مهم دست مییابیم که گاه موضوع مذهبی دستمایهای برای نقاشی بوده، تا علاوه بر کشیدن ارزشهای حاکم بر فرهنگ فکری و دینی عصر خود، اندیشهها، جهان بینی و برداشتهای خود را نیز به صورت مستتر و با استفاده از نمادپردازی در آثار بگنجانند، که علاوه بر موضوع، محتوای اثر نیز تحت تأثیر قرار میگیرد و هنرمند با استفاده از نمادهای بکار رفته در اثر بیانهای همسوی زمینهی فکری و مذهبی در جامعه خود صادر میکند.
کلیدواژهها