The Comparative Study of Saint Mary Icon in Islamic and Christian Painting

Document Type : Original Article

Author

islamic school of art

Abstract

Iconography as a holy art has depicted spirituality and divine dimension of sacred
characters. The nature of iconography is defined by its transcendental or assimilating structure.
As the historical trajectory of western art shows, a new form of depicting holy characters
emerged based on assimilative approach which undermined their sanctity this paper is to
study comparatively the icon of Saint Mary from transcendental and assimilative approaches
in Christian and Islamic art. The selection of Saint Mary icon as the case study is because
of its importance and abundance in Christian art and the limitation of Persian painting on
depiction of other holy maidens. The sample of research has been selected purposively and
the analysis method of artistic works is descriptive and semiotic. The research results show
that the change of artist ontology led to adoption of each one of approaches aforementioned
and changed the nature of iconography as a religious art.

Highlights

.

Keywords

  1. اوسپنسکی، لئونید و ولادیمیر لوسکی، معنای شمایل ها، ترجمه مجید داوودی، تهران، سوره مهر، ۱۳ ۸۸ .
  2. بورکهارت، تیتوس، هنر مقدس، جلال ستاری، تهران، سروش، ۱۳۷ ۶.
  3. پاکباز، روئین، دائره المعارف هنر، چ ۳، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳ ۸۱ .
  4. حافظ نیا، محمدرضا، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، سمت، ۱۳ ۸۷.
  5. دهخدا، علی اکبر، لغ تنامه، تهران، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ دوم از دوره جدید، ۱۳۷۷.
  6. سامانی، عمان، گنجینة الاسرار، قم، کتاب فروشی محمودی، ۱۳۷۷.
  7. سوآمی، کومارا، فلسفه هنر مسیحی و شرقی، امیرحسین ذکرگو. چ ۱، تهران، فرهنگستان هنر، ۱۳ ۸۶ .
  8. کراملین، رزماری، فراسوی ایمان، مصطفی اسلامیه، چ ۱، تهران، فرهنگستان هنر، ۱۳ ۸۶.
  9. گاردنر، هلن، هنر در گذر زمان، ترجمه محمدتقی فرامرزی، تهران، نگاه، ۱۳۹۱.
  10. امبریج، ارنست، تاریخ هنر، علی رامین، چ ۴، تهران، نی، ۱۳ ۸۵ .
  11. گرگانی، فخرالدین اسعد، ویس و رامین، مجتبی مینوی، تهران، کتاب فروشی بروخیم و پسران، ۱۳۳ ۸ .
  12. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، چ ۲، بیروت، مؤسسه وفا، ۱۴۰۳ ق.
  13. مددپور، محمد، آشنایی با آراء متفکران درباره هنر، ج ۳، چ ۱، تهران، سوره مهر، ۱۳ ۸۳.
  14. مددپور، محمد، آشنایی با آراء متفکران درباره هنر، ج ۴، چ ۱، تهران، سوره مهر، ۱۳ ۸۳.
  15. مددپور، محمد، سیر حکمت و هنر مسیحی، چ ۱، تهران، سوره مهر. ۱۳8۱.
  16. هینلز، جان، آر، فرهنگ ادیان جهان، گروه مترجمان، ویراستار ع پاشایی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳ ۸۶ .

1.Doris, Bradbury -The Russian Ortodox Church- Progress Publishers -

2.Moscow- 1982. Washingtontimes.com/news/2009/may/01/freedom-to-offend/print.

3.http://www.episcopalcafe.com

4.http://www.telegraph.co.uk/culture/art/3570984 /Spirit-of-the-age.html

5.http://ionarts.blogspot.com/06/2006/damien-hirst-virgin-mother.html